Как да получите ваксинационен сертификат. Някои особености
Ваксинационният сертификат вече е регламентирано условие за влизане в много страни. С приближаването на туристическия сезон ще стане факт и у нас.
Как се създава документът (преговор)
При представянето на сертификата през януари от „Информационно обслужване“ демонстрираха как точно става създаването му. След завършена имунизация данните се въвеждат в е-системата. Информацията се попълва от медицинско лице от здравното заведение, където се ваксинирате, или от личния лекар, ако той прави имунизацията. И в двата случая специалистите имат достъп до данните в пациентското ви досие. В момента на въвеждане на данните ваксинационният сертификат е готов и може да бъде разпечатан. Тук вече има особености.
Бързо и сигурно с електронен подпис
Сигурният начин да се сдобиете със сертификата навреме е с електронен подпис, ако имате такъв. Влизате в Националната информационна система, в меню „Аз и моето семейство“, подменю „Моето пациентско досие“, с електронния си подпис. След успешен вход сертификатът се разпечатва от раздел „Имунизации“. Подпис и печат не са необходими, тъй като документът се генерира автоматично, за да бъдат избегнати всякакви злоупотреби.
(Както обясниха при презентацията, българският сертификат за поставена ваксина срещу COVID-19 отговаря на изискванията на държавите членки на Европейския съюз, като е надграден с QR код, позволяващ достъп от всяка точка на света.)
Това е вариантът, който позволява бърз и независим достъп до сертификата. Той, разбира се, е опция за ограничен кръг хора – тези с електронните подписи.
Какви са вариантите за останалите?
В оптималния случай може да попаднете на кабинет, в който едновременно с поставянето на втората доза от ваксината, данните се въвеждат в системата. Това най-често е възможно в центрове, където потокът от желаещи да се ваксинират е контролиран, времето за издаване на сертификат е предвидено и процедурата се изпълнява така, както ни беше представена в преди месеци.
Възможно е да получите сертификата си веднага и ако се ваксинирате при личния лекар. Той има солиден опит в обработката на документи и едва ли ще е проблем да ви го разпечата, след като ви е имунизирал.
Ако обаче се ваксинирате в зелен коридор, най-вероятно ще се наложи да почакате. Причините са обективни – в тези центрове се ваксинират стотици хора дневно, а вкарването на данни за всеки инжектиран губи време. Затова повечето големи болници, които отварят зелени коридори, изискват да предоставите e-mail, на който да ви бъде изпратен документът.
Съществува вероятност някои от ваксинационните кабинети да не работят с електронна поща. В този случай ще ви се наложи да отидете в друг, посочен от медицинския център ден, когато ще ви бъде предаден сертификатът. Например седмица след втората доза, в събота или неделя, както се случи с екипа на OFFNews.
Кой трябва да издаде сертификата и защо е безплатен
Сертификатът се издава там, където е извършена ваксинацията. Това беше регламентирано окончателно с подписването на Анекс към Националния рамков договор в края на миналия месец. Повод за уточняването на това обстоятелство стана сигнал за изискване на 15 лв. такса за сертификат в медицински център в Поморие. Случаят стигна до омбудсмана Диана Ковачева, която подаде сигнал до здравния министър. Впоследствие от НЗОК уточниха, че в цената от 10 лв., която се заплаща на център, кабинет или личен лекар за извършването на имунизация, е включена и стойността на услугата „разпечатване на сертификат“.
Това означава, че препращането към личния лекар, каквито случаи продължава да има, е неправомерно, защото центърът ще получи пари от Касата за услуга, която не е извършил. А и личният ви лекар няма да е във възторг.
Всъщност някой получава пари и за това, че вие сами сте си разпечатали сертификата, но това са дребни недоглеждания на фона на общата имунизационна картина.
Все пак, ако вече сте организирали лятната отпуска и знаете датата на втората си имунизация, вземете предвид горните обстоятелства. Ще ви спестят нерви и промяна в плановете.