OffNews.bg

ЕК предлага нови стандарти за качество на въздуха

Европейската комисия ще публикува предложение за нови стандарти за качество на въздуха, съобразени с най-новите научни данни, на 26 октомври 2022 г., съобщи сдружение "Въздух за здраве".

В момента - според него - съществува огромно разминаване между настоящите пределно допустими стойности и това, което показват научните данни.

Само през последните десет години са публикувани 40 000 научни статии, а сегашните стандарти за качество на въздуха в ЕС се основават на преглед на доказателствата от началото на 2000 г. и не са актуализирани от 2008 г. насам.

Новите научни доказателства потвърждават, че замърсяването на въздуха засяга всички ни още от пренаталния период и крие потенциални последици за здравето през целия ни живот. Всичко това ни струва 940 милиарда евро годишно, посочва сдружението.

През септември 2021 г., въз основа на цялостен преглед на научните данни, Световната здравна организация (СЗО) публикува своите актуализирани насоки и препоръки за максимални концентрации на ключовите замърсители на въздуха. Въпреки това СЗО подчертава, че никое ниво на замърсяване на въздуха не може да се счита за безопасно, затова препоръчва дори много по-ниски концентрации.

Спазването на стандартите на ЕС за качество на въздуха може да намали безброй случаи на заболеваемост, появата и влошаването на хроничните заболявания, както и случаите на преждевременна смърт. То би защитило всички, особено най-уязвимите - пациенти, деца, възрастни и хора в неравностойно социално-икономическо положение.

Акцентите в предложението на Европейската комисия

Каква е амбицията за привеждане в съответствие?

Здравните организации изискват от законодателите на ЕС до 2030 г. да постигнат пълно привеждане в съответствие на правнообвързващите пределно допустими стойности на ЕС с насоките на СЗО и най-новите научни доказателства. Следва да се осигури подходяща и благоприятна правна рамка, която да стимулира реалното подобряване на качеството на въздуха по места.

Оценката на въздействието включва ли най-новите практики в политиките за справяне със замърсяването на въздуха?

Оценката на въздействието в подкрепа на законодателното предложение от октомври ще бъде публикувана същия ден. Здравните организации са загрижени, че тя е небалансирана ще наблегне прекалено много на усилията, необходими на държавите членки на ЕС за постигане на строги стандарти, като в същото време ще омаловажи доказателствата за ползите от конкретни мерки, като например зони с ниски емисии и други важни стъпки, които могат да бъдат предприети за значително подобряване на качеството на въздуха.

Включен ли е механизъм за актуализация, който да отразява научния напредък?

ЕС трябва да създаде механизъм за автоматично актуализиране и преразглеждане на законодателството в областта на качеството на въздуха, както и да се засили неговото прилагане. Ако това не се направи, ще има твърде голямо забавяне при съобразяването на законодателството на ЕС, свързано със замърсяването на въздуха, с новите научни данни.

Какво трябва да имат предвид уязвимите групи

Предупредителните прагове са основен инструмент за защита на хората, особено на уязвимите групи. Поради това е необходимо да бъдат прецизно определени и да има ефективни краткосрочни планове за действие, свързани с всички основни замърсители. ЕК трябва да стандартизира системата за предупреждения за замърсяване на въздуха в целия ЕС, особено за фините прахови частици (ФПЧ). Следва да се въведе задължение за приемане на краткосрочни планове за действие за справяне при високи нива на замърсяване с ФПЧ. Информацията трябва да бъде съобразена със специфични уязвими групи от населението, напр. пациенти с хронични респираторни, сърдечносъдови заболявания и диабет.

Какво предстои в законодателния процес

След като предложението бъде изготвено, то ще бъде изпратено до Европейския парламент и до Съвета, които ще бъдат поканени да изразят позиция по проекта на Комисията. Следва трета фаза на „тристранни разговори“, където ЕК, Европейският парламент и Съветът ще договорят обща версия на текста, който след като бъде утвърден, ще стане европейско право. Няма определена времева рамка за това. След като новата директива бъде официално публикувана, тя ще трябва да бъде транспонирана в националните правни системи на страните членки и по този начин да започне да се прилага ефективно.