Ефектът на екрана: загуба на концентрация, агресия и психични проблеми при децата
Когато едно дете прекарва продължително време пред смарт телефона, таблета или друго устройство, се наблюдават сериозни проблеми от физиологично, психическо и физическо естество - това води до сериозни психически и личностни изкривявания.
Това каза по БНТ Ирена Анастасова - депутат от ПГ на “БСП за България”, председател на Комисията по образование в парламента.
Тя е патрон на кампанията “Внимание, дете пред екрана!” - инициатива на Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование в Пловдив.
“Децата страдат от невъзможност за концентрация на вниманието. Потопени са в тази дигитална реалност, в която всичко се случва сега, в момента, на минутата, на секундата - в реалния живот не се случва така. Децата израстват с това усещане и затова в тях се трупа тревожност, агресия, имат ценностни проблеми - изграждат култ към материалното, имат превратни представи за смъртта, за живота, за победата, за загубата. Искайки всичко да се случи сега, тези деца проявяват агресия”, обясни Анастасова и допълни, че времето пред екраните прекъсва връзката с действителността.
Целта на кампанията е да алармираме обществото, да накараме младите родители да мислят по тези проблеми и да предприемат действия, да предизвикаме дискусия в системата на образованието, продължи тя.
“Нуждаем се от информационни кампании за родителите, а и за цялото семейство, защото в нашите традиции за отглеждането на децата помагат и бабите, и дядовците - тоест всички трябва да са наясно какво се случва”, допълни Анастасова.
Тя отбеляза още, че в момента се прави преглед на учебното съдържание и точно сега е времето да се говори за ново учебно съдържание, което да е съобразено с реалностите - с начина, по който децата усвояват учебния материал, съобразено с дигитализацията.
Компютрите и таблетите вече са неизменна част от живота на децата, особено след двете години, които преминаха под знака на COVID пандемията и онлайн обучението.
Най-честият проблем, който след този период се проявява при подрастващите, е липсата на концентрация, казват експертите. Затова те съветват времето, прекарано пред екрана да бъде съобразено с физическата активност.
Малките ученици не трябва да използват интернет повече от 30 минути през свободното време, защото виртуалната реалност толкова го завладява, че то губи представа за реалния свят.