Хотелиерска асоциация предложи шефа си за служебен министър на туризма
Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) самопредложи шефа си Георги Щерев за служебен министър на туризма.
"Сега, повече от всякога, е необходимо начело на сектора да застане човек, който е професионалист, познава всички лица на туризма в детайли, прагматик е, готов е да взима смели решения и да настоява за изпълнението им, да работи за спасяване на индустрията. В този момент туризмът не може да си позволи да загуби 2 или 3 месеца в разговори и обсъждания, а му е необходима здрава ръка и конкретни действия за решаване на проблемите, натрупани през последните години, които се задълбочиха изключително, а и се появиха и нови в резултат на кризата, породена от Ковид-19", заявяват от организацията.
Според БХРА Щерев има необходимата смелост да разбие това статуквото, да потърси заедно с бранша реални решения на проблемите и да направи анализ на случвалото се във ведомството през годините на неговото съществуване.
От асоциацията не спестяват и критиките си към правителството в оставка.
Бяха изплатени, уж за реклама, сериозни суми на фалиращия туроператор Томас Кук, който завлече със сериозни суми над 70 български хотела, чиито инвеститори сега едва оцеляват, посочват от организацията.
Според БХРА парите за реклама на сектора досега са харчени без никакъв реален ефект, а концесиите на морски плажове за дълги години са били проведени без да бъде защитен интересът на българските граждани и хотелиерите.
Ето и текста на цялата позиция на туристическата асоциация:
За никого не тайна, че туристическият сектор изживява една от най-големите кризи през последните десетилетия. Застрашено е съществуването на бранша, който допринася за сериозен процент от БВП и чиято дейност е структуроопределяща за българската икономика. Сега, повече от всякога, е необходимо начело на сектора да застане човек, който е професионалист, познава всички лица на туризма в детайли, прагматик е, готов е да взима смели решения и да настоява за изпълнението им, да работи за спасяване на индустрията. В този момент туризмът не може да си позволи да загуби 2 или 3 месеца в разговори и обсъждания, а му е необходима здрава ръка и конкретни действия за решаване на проблемите, натрупани през последните години, които се задълбочиха изключително, а и се появиха и нови в резултат на кризата, породена от Ковид-19. Именно затова Изпълнителното бюро на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация предложи за поста председателя си Георги Щерев, който не само отговаря на всички тези изисквания на времето и тежката ситуация, но е и обединяваща фигура в сектора. Неслучайно, кандидатурата му е подкрепена от представители на абсолютно всички сектори в туризма – хотелиери, ресторантьори, екскурзоводи, превозвачи, туроператори, експерти и от най-големите организации в туризма, обединени в Алианс на туристическата индустрия в България. Подкрепа са изявили и 36-те регионални структури на БХРА, които познават най-отблизо качествата и възможностите на Щерев. Ние не делим туристическия бранш на отделни сектори, защото сме убедени, че целостта на туристическия продукт е много важна и без нея няма как да предложим добро качество. Затова и сме щастливи, че кандидатурата на БХРА за служебен министър събра толкова широка подкрепа. Съзнаваме, че не всички ще харесат нашето предложение, но сме категорични, че за момента по-добра кандидатура няма. Благодарим на всички, които ни подкрепят и се надяваме на успех, защото времето работи за нас, но държавата до момента – не.
През последната една година под управлението на Щерев БХРА показа, че може да е организация – обединител и да поставя на дневен ред не само проблемите в туристическия сектор, но и да дава реализируеми варианти за тяхното решаване. Преди провеждането на парламентарните избори по инициатива на председателя на БХРА бяха подробно разписани необходимите незабавни, спешни и стратегически мерки за преодоляване на кризата в туризма, както и приоритетите, които трябва да бъдат осъществени, за да оцелее и да се развива браншът. Те бяха предоставени на абсолютно всички водещи политически сили, с ясното съзнание, че са необходими незабавни действия, а без да бъдат запознати в детайли с проблематиката, политиците няма как да реагират бързо и адекватно, което е жизненоважно за оцеляване на българския туризъм. По време на разговорите с представителите на политическите сили стана ясно, че разписаните приоритети наистина са били от голяма полза, предвид факта, че голяма част от тях познават проблемите повърхностно, без да разбират процесите в дълбочина.
Даваме си сметка, че 2-3 месеца са крайно недостатъчни за предприемане на сериозни мерки, но този период под ръководството на достатъчно смел и решителен човек може да постави туристическият сектор на правилните релси. И да променим неработещия модел на управление досега, при който чиновниците в Министерство на туризма определяха политиката на бранша, вместо да следват изискванията и нуждите на бизнеса и да му помагат да се развива в правилната посока. Следващото редовно правителство трябва да започне работа веднага, нямаме време за губене и бавене, нито такова да откриваме топлата вода.
Именно притесненията, че начело на туризма за пореден път ще застане човек, който дори и при добро желание да направи добрини за бизнеса и да управлява справедливо, ще има нуждата от време, за да се запознае с проблемите във всичките им изменения, от БХРА предложиха за поста на служебен министър на туризма Георги Щерев, въпреки че самата организация не може да си позволи в такъв труден момент да се лиши от своя председател. Още повече, че при управлението на предходния служебен кабинет в туризма не бяха направени реформи, кадрови промени и дори анализ на направеното в сектора при предходното управление и за съжаление служебният кабинет се оказа просто плавен преход към връщане на статуквото. Заради този плавен преход бизнесът плати сериозна цена. Например бяха изплатени, уж за реклама, сериозни суми на фалиращия туроператор Томас Кук, който завлече със сериозни суми над 70 български хотела, чиито инвеститори сега едва оцеляват.
Статуквото бе това, което изразходва пари за реклама на сектора без никакъв реален ефект и подписа концесии на плажове за дълги години без да защити интереса на потребителите и на българските граждани, които са реалните собственици на ивиците и в разрез с интереса на хотелиерите, които са основните инвеститори в бранша. Нашата кандидатура на Георги Щерев за служебен министър цели именно да се разбие това статукво и да се решат проблемите, породени от него. Ако искаме да караме както досега, без да защитаваме интересите нито на потребителите, нито на инвеститорите, а да гоним лични цели, пи ар или кариерно израстване, тогава наистина кандидатурата на Щерев не е подходяща за поста.
Именно заради притесненията си, че Щерев има необходимата смелост да разбие това статуквото, да потърси заедно с бранша реални решения на проблемите и да направи анализ на случвалото се във ведомството през годините на неговото съществуване, има и притеснения относно неговата кандидатура. Което според най-големите обединени туристически организации в Алианса на туристическата индустрия в България е само още един довод за това, че именно Георги Щерев е най-подходящият човек за този пост.