OffNews.bg

Законът за движение по пътищата ще бъде разделен на три. Кои са ключовите промени?

Законът за движение по пътищата ще бъде разделен на три, стана ясно днес при общественото обсъждане на новите проекти за нормативни актове.

Основната задача, която преследваше работната група, разделяйки сегашното законодателство на три законопроекта – за движение по пътищата, за превозните средства и за водачите на моторни превозни средства, бе да създаде една по-стабилна уредба, заяви заместник-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов.

Работата по трите проекта, единият от които ангажира МВР, а другите два – МТИТС и МРРБ, е започнала през август миналата година. В работната група са участвали представители на трите министерства.

В проекта на Закона за движение по пътищата е записано, че шофьорската книжка ще се отнема:

1. при отнети всички контролни точки;

2. на шофьор, който в рамките на 24 месеца е наказан три пъти за едно или повече от нарушенията:

а) управление на моторно превозно средство по платното за насрещно движение по автомагистрала или скоростен път;
б) управление на моторно превозно средство в лентатата за аварийно спиране по автомагистрала;
в) управление на моторно превозно средство след употреба на алкохол/наркотици;
г) превишаване на разрешената максимална скорост в населено място с над 50 km/h;
д) преминаване при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването;
е) неосигуряване на предимството на пешеходец на пешеходна пътека;
ж) организиране или участие в гонки;

Участието в гонки ще се наказва с глоба от 3000 лева и отнемане на книжката за 12 месеца.

В проекта на новия Закон за пътните превозни средства се предвижда въвеждането на регистрационен режим за всички автосервизи.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов изтъкна, че ще бъде създаден публичен регистър на сервизите с пълна информация за местонахождението, служителите и тяхната квалификация, като е предвидено сервизите да дават минимална гаранция за извършените ремонти.

Паралелно с това ще се надгради регистърът на техническите прегледи, като ще се създаде електронен технически паспорт, в който автосервизите и техническите пунктове ще отразяват всички ремонти, технически проверки, промени в конструкцията и регистрирани произшествия. Така ще може да се проследи реалното състояние на всеки автомобил, заяви Ангел Попов.

Той допълни, че в Закона за пътните превозни средства са разписани подробно изискванията за извършването на сделки с автомобили и промяната на собствеността, като се въвежда регистрационен режим при продажбата на нови или втора употреба резервни части.

Законодателното предложение предвижда още всички автобуси, които извършват междуселищни превози на разстояние повече от 30 километра, да бъдат оборудвани с колани за пътниците.

По отношение текстовете в новия Закон за водачите на моторни превозни средства Попов обяви, че се облекчава реда за продължаване срока на валидност на разрешенията за обучение на кандидатите за водачи.

При теоретичния изпит ще бъдат намалени изпитните въпроси, като същевременно ще бъдат добавени интерактивни видеоклипове за оценка на възприятията на кандидатите.

При практическия изпит ще се създаде правно основание за обжалване и промяна на резултата.

Завишава се контролът към психологическите лаборатории чрез въвеждането на 5-годишен срок на регистрация, като е предвидено да се ограничава дейността на психолози, които извършват нарушения.

Новите проекти на Закона за движението по пътищата, Закона за водачите на моторни превозни средства и Закона за пътните превозни средства могат да бъдат разгледани в интернет страницата на МВР, както и на страниците на МТИТС и АПИ. Експертите и неправителствените организации могат до 4 май да отправят предложения по тях.