Прокуратурата си затвори очите за новите експертизи за трагедията в Хитрино
Новите експертизи за жп трагедията в село Хитрино изобщо не вълнуват българската прокуратура.
Според държавното обвинение представената днес от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в с. Хитрино е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес.
"Такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем. "Частната експертиза", изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от "Булмаркет", но не може да послужи за целите на водения наказателен процес", заявиха от прокуратурата.
Затова от цацаровото ведомство не намират основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента.
"Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от "Булмаркет", но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път", заявяват още от прокуратурата.
От държавното обвинение обаче изобщо не коментират факта, че звеното за разследване на тежки жп инциденти е структура на подчинение на министър Московски, който също така е принципал на държавната НКЖИ, която според новите доказателства е основният виновник за загиналите хора и опустошенията в село Хитрино.
Представените днес експертизи от Румъния и Франция на компанията превозвач "Булмаркет" сочат, че въпреки че влакът се е движел с превишена скорост от 79 км/ч, при изправни релси той би дерайлирал едва при значително по-високата скорост от 111,5 км./ч.
Освен това и друга структура на Министерството на транспорта на Ивайло Московски не си е свършила работата. Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" не е забранила за движение на територията на страната на опасната цистерна, която дерайлира и предизвика трагедията. В Германия и Франция тези возила са забранени, но не и у нас. Затова превозвачът "Булмаркет" не е могъл да откаже приемането на цистерните, които са приети с редовни документи от клиент в румъния, въпреки че стените им са били тройно по-тънки от действащите евронорми в момента.