Напълно законно е да се забрани на чиновниците да носят религиозни символи
За да се създаде напълно неутрална административна среда, публична администрация може да забрани носенето на работното място на какъвто и да било видим символ, разкриващ философски или религиозни убеждения. Подобно правило не е дискриминационно, ако се прилага общо и без разграничение за всички служители на тази администрация и се ограничава до строго необходимото, постанови Съдът на Европейския съюз.
На служителка на Сommune d’Ans (Община Анс, Белгия), която изпълнява функциите на началник на отдел, без по принцип да бъде в контакт с ползвателите на публичната услуга, е било забранено да носи ислямска забрадка на работното си място. Впоследствие Общината изменя своя Правилник за вътрешния ред и задължава служителите си да спазват стриктна неутралност: забранява се всяка форма на прозелитизъм, а носенето на каквито и да било явни символи, разкриващи идеологическа или религиозна принадлежност, се забранява на всички работници и служители, включително на тези, които не са в контакт с гражданите. Служителката иска да се установи, че свободата ѝ на религия е накърнена и че е жертва на дискриминация.
Сезиран със случая, Tribunal du travail de Liège (Трудов съд Лиеж, Белгия) поставя въпроса дали наложеното от Общината правило за стриктна неутралност води до дискриминация, противоречаща на правото на ЕС.
Съдът на Европейския съюз отговoри, че политиката на стриктна неутралност, която дадена публична администрация налага на работниците и служителите си с цел в тази администрация да се създаде напълно неутрална административна среда, може да се счита за обективно оправдана от законна цел. Също така оправдан е изборът на друга публична администрация да възприеме политика, разрешаваща общо и без разграничение носенето на видими символи на убеждения (по-специално философски или религиозни), включително при контакт с ползвателите на публичната услуга, или да забрани носенето на такива символи само в случаите на такъв контакт.
"Всъщност всяка държава членка (както и всяко субдържавно образувание в рамките на правомощията си) разполага в зависимост от присъщия за нея контекст със свобода на преценка във връзка със схващането за неутралност на публичната служба, която неутралност да бъде насърчена на работното място. Тази цел обаче трябва да се преследва последователно и системно, а приетите за постигането ѝ мерки трябва да се ограничават до строго необходимото. Националните юрисдикции трябва да следят за спазването на тези изисквания" - заявиха още от дирекция „Комуникация“ на Съда на Европейския съюз.