Местан осъди държавата в ЕСПЧ заради забраната за агитация на турски
Бившият лидер на ДПС Лютви Местан е осъдил България в Страсбург заради забраната изборна агитация да се води на турски език, съобщи Българският хелзинкски комитет. ЕСПЧ отсъжда държавата да му плати 1200 евро обезщетение и 3200 евро разноски по делото.
На 5 май 2013 г. Местан произнася 7-минутна реч на турски в с. Ябланово, община Котел, по време на кампанията за парламентарните избори, които се проведоха една седмица по-късно. В събитието участват още шестима политици, един от които е кмет на район в Истанбул. Той също произнася реч на турски език. Според преброяването на населението от 2011 г. 98% от жителите на Ябланово са се самоопределили като етнически турци, посочват от БХК.
Присъстващият на предизборното събитие представител на ГЕРБ сезира Районната избирателна комисия – Сливен за това, че няколко участници в него са говорили на турски език. Тя съставя акт за административно нарушение на Местан и на кмета на Ябланово, въз основа на който впоследствие областният управител им налага глоба от 2000 лв. за нарушение на чл. 133, ал. 2 от Изборния кодекс от 2011 г. Според тази разпоредба "предизборната кампания се води на български език". Местан обжалва решението на областния управител в Районен съд – Котел, който потвърждава нарушението, но намалява глобата на 500 лв. След обжалване и на това решение, то е потвърдено окончателно от Административен съд – Сливен.
Според съобщението на хелзинкския комитет ЕСПЧ установява нарушение на член 10 от Европейската конвенция за правата на човека (право на свобода на изразяване). "Абсолютната забрана за използване на неофициален език под страх от административни санкции не е съвместима с основните ценности на едно демократично общество, които включват свободата на изразяване", постановява съдът.
И подчертава, че езикът, използван от жалбоподателя в случая е както негов майчин език, така и на малцинственото население, към което той се обръща. Свободните избори са немислими без свободното разпространение на политически мнения и информация. Правото на дадено лице да съобщава своите политически идеи и правото на другите да получат такава информация би било безсмислено, ако способността достъпно да изрази тези мнения и идеи, е възпрепятствана от заплахата от административни санкции, постановява съдът, цитиран от БХК.
По това дело ЕСПЧ изследва регулаторните рамки на 37 държави членки на Съвета на Европа и констатира, че само в Украйна и България има абсолютна забрана за кандидатите да говорят на език, различен от официалния, по време на публични предизборни срещи. Съдът също така отбелязва, че тази разпоредба на Изборния кодекс е била многократно критикувана от Консултативния комитет на Рамковата конвенция за защита на националните малцинства, от Венецианската комисия и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, които смятат, че тя лишава малцинствата от възможността да се насърчава тяхното ефективно участие в изборите.
Решението на ЕСПЧ изисква реформа на българското законодателство. Разпоредбата на чл. 181, ал. 2 от сега действащия Изборен кодекс е същата като тази на отменения Изборен кодекс от 2011 г.
От 2016 г. насам това е четвъртото решение на ЕСПЧ, свързано с несъответствия на българското изборно законодателство с международното право по правата на човека. Въпреки многобройните изменения в закона, които бяха направени през последните няколко години, българският парламент пренебрегна своите задължения да извърши необходимите законодателни реформи, изтъкват от БХК.