OffNews.bg

КС обяви текстове от Закона за социалните услуги за противоконституционни

Конституционният съд обяви за противоконституционни текстове от Закона за социалните услуги в решение, взето днес.

То е по конституционно дело №3/2020 година.

Съдиите са се обявили единодушно за противоконституционни чл. 81, ал. 1, чл. 87 и чл. 116, ал. 1, т. 3 и 7 от Закона за социалните услуги, влязъл в сила на 1 юли 2020 г. Текстовете дават широки права на доставчиците да посещават и да получават лична информация за обслужваните лица и ограничават правата на родителите в случаите на ползване на социални услуги от непълнолетни, обосновават се съдиите.

Текстовете гласят:

Чл. 81. (1) При изготвянето на индивидуалната оценка на потребностите и на индивидуалния план за подкрепа доставчикът на социалната услуга може да иска информация, съдействие и становища от държавни органи, общината, личния лекар на лицето, семейството и близките на лицето, лечебни заведения, институции в системата на предучилищното и училищното образование и други институции и доставчици на социални услуги, като те са длъжни да ги предоставят в рамките на срока, определен от доставчика.

Чл. 87. (1) Когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен да информира и да консултира детето с изключение на случаите на искане за ползване на резидентна грижа.

(2) Ако доставчикът на социалната услуга не предлага дейности за търсената подкрепа, той е длъжен по подходящ начин да информира и да консултира детето относно начина за ползване на желаната от него услуга.

(3) В случай че потърсилото подкрепа дете е под 14-годишна възраст или е дете в риск по смисъла на Закона за закрила на детето, доставчикът незабавно уведомява дирекция "Социално подпомагане".

(4) В случай че потърсилото подкрепа дете е над 14-годишна възраст, доставчикът със съгласието на детето уведомява неговите родители.

(5) Ако детето не е в риск по смисъла на Закона за закрила на детето, ползването на социални услуги от детето и от неговите родители е по реда на този закон.

Чл. 116. (1) При изпълнение на контролните си функции служителите на Агенцията за качеството на социалните услуги имат право:

1. да посещават и проверяват лицата по чл. 114, т. 2;

3. да посещават лицата, които ползват социални услуги в домашна среда;

В останалата си част искането е отхвърлено като неоснователно - се казва още в съобщението на Конституционния съд с днешна дата.

Докладчик по делото е Филип Димитров. Подател на искането са 54 народни представители.

По повод обявените за противоконституционни текстове депутатите податели пишат:

за чл. 81

Недопустимо е частни лица да имат достъп на практика до всички данни за българското население, в това число за личния им и семеен живот. Това са изключително чувствителни данни, които ако подлежат на събиране, следва да се събират и съхраняват единствено от държавни орган и да не подлежат на разгласяване от тях. Ако подобни данни се предоставят на частни лица, при това и чуждестранни, това би представлявало неоправдана намеса в личния и семейния живот на българските граждани. От своя страна частните лица могат да бъдат използвани именно с цел събиране на подобни данни за българското население и за използването им против интересите на Република България.

...

Със ЗСУ се нарушава конституционното право на родителите да отглеждат и възпитават децата си до пълнолетието им, както и защитата на целостта на семейството като основна градивна клетка на обществото. Считаме, че намерението на авторите на Конституцията никога не е било да допускат правата и задълженията на родителите по ч. 47, ал. 1 от КРБ да бъдат заместени от права на частни доставчици на социални услуги, включително чуждестранни такива.

за чл. 87

В чл. 87, ал. 1 от ЗСУ се предвижда задължителното ползване на социална услуга и то при поискване от дете (малолетно и непълнолетно).

...

Правовият ред на Република България не допуска деца (малолетни и непълнолетни) да извършват правни действия без съгласието на своите родители. Недопустимо е да се предоставя социална услуга на дете без съгласието на неговия родител. Детето не знае кое е добро и кое е лошо за него, тази преценка има родителят именно поради крехката възраст на децата и недостатъчната им степен на интелектуално и психологическо развитие. Децата могат лесно да станат жертва на доставчиците на социални услуги, които да ги мотивират да поискат защита именно защото в този случай законът предвижда задължително ползване на социални услуги. Задължително обаче не означава безплатно. Сметката следва да бъде платена от родителя. Никъде не се съдържа гаранция, че тази услуга наистина ще бъде необходима и предоставянето ѝ няма да бъде в резултат на злоупотреба.

...

В чл. 87, ал. 2 и ал. 3 от ЗСУ се предвижда родителят да не се уведомява относно това, че детето е поискало подкрепа и ще му бъде предоставена социална услуга, а когато детето е непълнолетно, родителят се уведомява, ако детето е съгласно. Ролята и функциите на родителите се изземват и се предоставят на държавата и доставчиците на социални услуги под лозунга за защита правата на децата.

Попитана за решението, социалният министър Деница Сачева днес заяви:

"Решенията на Конституционния съд не могат да бъдат коментирани, те ще бъдат изпълнени. Утре предстои да се разглеждат в Комисия по труда и социалната политика предложения, които са внесени както от ПП ГЕРБ, така и от Обединени патриоти по отношение на промени на Закона за социалните услуги. Така че решенията на конституционния съд също ще бъдат взети предвид“.