Испания осъди бг моряците от "кокаиновия кораб" на затвор
От 6 до 10 години лишаване от свобода присъди испански съд за българските моряци от кораба „Св. Николай“, на борда на който бяха открити три тона кокаин, съобщи Maritime.bg.
За всеки от моряците от командния състав е присъдено лишаване от свобода за 10 години, а за изпълнителския състав 6 години и един ден. От решението на съда е видно, че испанските власти обвиняват за трафика на близо 3 тона кокаин, открити на 13 август 2012 г. на борда на българския кораб, общо 31 души.
Докато течеше разследването срещу българските моряци в Испания, у нас се водеше паралелно разследване, което бе прекратено през лятото. Обвинения не бяха повдигнати срещу собственика на фирмата, която е наела моряците – Дойчин Дойчев. Оказа се, че родната прокуратура няма доказателства срещу него и магистратите не могат да помогнат на испанските си колеги. Бившият вътрешен министър Цветан Цветанов обвини моряците, че са замесени в трафика, и разви версията, че родното МВР знаело всичко за контрабандата. След задържането на екипажа започна разследване, по време на което част от дрогата (290kg) изчезна при обир от съдебния склад в Кадис.
Според информация на близки на моряците собственикът Дойчин Дойчев не се е явил на делото в Испания. Роднините на българите коментират, че следва обжалване на наложените наказания, а освен лишаване от свобода Испания претендира и за огромни глоби.
Капитанът на "Св. Николай" знаел къде е скрита дрогата
Капитанът на кораб „Св. Николай“ Иван Станчев е бил принуден да допусне превоза на дрогата. От материалите по делото, с които Maritime.bg разполага, става ясно, че капитанът първоначално е отказал да бъде замесен в трафика. След седмица обаче получил обаждане и заплахи за проблеми, ако не участва.
Станчев признава пред съда, че не е знаел какво е количеството кокаин, но е знаел къде е била скрита дрогата на кораба. Станчев също така не можел да определи пред съда кои от моряците са знаели и кои не. Кокаинът бил прехвърлен на борда на българския кораб от риболовен съд. Според материалите на делото това е кораб OS CASTRO. Самото прехвърляне е станало през тъмната част на денонощието.
Властите в Испания се позовават на множество специални разузнавателни средства, засечени са разговори и срещи, открити са множество други доказателства, включително данни за координатите, на които кокаинът трябвало да бъде разтоварен на друг съд. Потвърдени са предварително изтеклите данни за среща на капитана с представители на наркотрафикантите, като в една от тях е участвал и друг неназован български гражданин.
От решението на съда не става ясно какви заплахи са получили капитанът и другите моряци, нито какво е участието на българската фирма, която ги е изпратила на злощастния рейс. Според показанията на капитана обаче, българската фирма е издавала разпореждания, които са съгласувани с наркотрафикантите.