OffNews.bg

43 са незаконните лифтове в страната

През 2019 г. Върховна административна прокуратура (ВАП) възложи мащабна проверка на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН) за спазване на нормативните актове по устройство на територията, както и за безопасна експлоатация и технически надзор на всички кабинкови и открити въжени линии в страната. Тя е обхванала всичките 120 линии.

В хода на проверката е установено, че при 71 от съоръженията не са установени нарушения, а за 49 от тях няма данни за наличие на издадени строителни книжа и за въвеждане в експлоатация. Без документи за въвеждане в експлоатация, в т.ч. и без данни за издадени разрешения за строеж, са 43 лифта и въжени линии. Липсват данни за техническото състояние на 14 обекта. Четири от тях са в лошо техническо състояние, но не се експлоатират.

Установено е незаконно строителство на строеж - Клуб „Руска баня“, изграден на начална станция на въжена линия Кабинков лифт „Княжево-Копитото, в Природен парк „Витоша“.

Най-често повтарящи се нарушения на строителните правила и норми са във „Витоша“ –13 съоръжения; „Белица“ – 7; „Мальовица“ – 5 съоръжения.

Изпратено предписание до началниците на РДНСК, респ. до кметовете на съответните общини (райони), да предприемат административни и административно-наказателни мерки във връзка с констатираните нарушения.

Установени са и нарушения на Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на въжени линии. Най-често повтарящите се нарушения са във „Витоша“ – 10, и „Боровец“ - 4. Съставени са 4 акта за административни нарушения и са наложени 93 принудителни административни мерки. Всички те са в региона на Западна Централна България.

ВАП сезира ДНСК и ДАМТН да предприемат и последващи мерки за преустановяване на нарушенията, както и за стриктно спазване разпоредбите на нормативните актове, свързани със законността на тези строежи и съоръжения и тяхната техническа годност. На контролните органи е разпоредено да изследват и преценят какви са възможностите за узаконяване на незаконните линии. Компетентните органи трябва да обмислят и възможността за спиране от експлоатация и премахване на строежите, за които няма строителни книжа или не са безопасни.

Въз основа на събраната до момента информация от проверките, ВАП намира, че са предприети съществени мерки, свързани с безопасната експлоатация на кабинковите и въжени линии в страната, които досега не са били обект на задълбочен анализ и проверка.

Проверките продължават.