Синята отметка в Twitter ще се превърне в платена услуга за всички
Главният изпълнителен директор на Twitter Илон Мъск обяви промяна в платената функция на Twitter Blue - от 15 април в основния канал ще се показват само туитове от проверени акаунти, които са платили месечен абонамент. Освен това само платените акаунти ще могат да гласуват в анкети.
Публикациите от безплатни акаунти няма да бъдат включени в препоръчаната емисия туитове, съобщи Би Би Си.
Миналата седмица компанията обяви, че ще премахне проверения статут от някои акаунти, създадени преди милиардерът Мъск да купи компанията.
Сега "синият тик", който дава достъп до допълнителни функции, струва на потребителите седем долара на месец.
Според Мъск новите правила са единственият ефективен начин за борба с ботовете, използващи изкуствен интелект.
"В противен случай битката е безнадеждно загубена. По същата причина ще се изисква проверка за участие в гласуването", обяснява той.
По-рано Мъск заяви, че платената верификация ще увеличи значително разходите за използване на ботове и ще ги направи по-лесни за идентифициране. Някои потребители на социалната мрежа обаче не одобриха този ход.
Бивш член на екипа за верификация на Twitter, който помоли да остане анонимен, заяви следното: "Цел № 1 за моя екип беше да предпазим потребителите от вреди в реалния свят, а това според мен води до точно обратното. Верифицираните потребители ще използват своята власт и присъствието си в платформата, за да повлияят на всичко - от дезинформация до вреди на потребителите в реалния свят. Това е невидима заплаха, която никой не вижда".
Платените "сини отметки" се появиха за пръв път през ноември и предизвикаха хаос: потребителите започнаха да се представят за големи марки или известни личности (в Twitter се появиха фалшиви "Ilons Mask"), а потвърденият акаунт придаваше на публикациите им допълнителна тежест.
Всичко това принуди Twitter да спре платената верификация само седмица след стартирането на услугата. През декември тя беше леко променена и пусната отново.
Twitter Blue привлече вниманието и на хора и групи със спорна репутация, като например служители на талибаните и техни поддръжници.
Туитовете на проверени потребители имат предимство пред публикациите от безплатни акаунти. Абонатите имат достъп и до допълнителни функции, включително възможност за редактиране на публикации.
Преди това "синя отметка" означаваше автентичността на даден акаунт. Twitter го даваше безплатно, но компанията решаваше кой да го получи. Сега собствениците на проверени акаунти ще трябва да плащат, за да запазят този статут.
Както отбелязва Джеймс Клейтън, технологичен кореспондент на Би Би Си за Северна Америка, купувайки Twitter, Мъск е бил изпълнен с амбиции и е възнамерявал да върне "свободата на словото" в платформата. Той неведнъж е казвал, че потребителите трябва да се доверяват на платформата и е подчертавал, че тя не е начин за печелене на пари.
Сега обаче политиката на Twitter е далеч от тези идеали.
Осъзнавайки, че няма да е възможно да се увеличат приходите от реклама, Мъск се насочва към модел, базиран на абонамент. Но и това не спаси положението - не се стигна до масово преминаване към платени абонаменти. Тогава Мъск се насочи към всичко. Twitter има два алгоритъма - канал с препоръчани туитове "За вас" и канал с туитове от хора, които следвате. Новата политика на компанията по същество ще отреже безплатните потребители от един от тези канали и техните туитове ще имат много по-малък шанс да бъдат видени, харесани и ретуитнати от по-широка аудитория.
Клейтън, който е разговарял с бивши служители, смята, че новите правила, съчетани със съкращенията на служителите за борба с дезинформацията, могат да представляват сериозна опасност за компанията, тъй като тя ще бъде завладяна от тролове и хора, които разпространяват дезинформация.
Самата концепция на Twitter, която насърчава публикациите въз основа на тяхното съдържание и качество и е основен фактор за нейния успех, също ще бъде застрашена.