Приходите и потребителската база на Facebook се увеличават, дори когато компанията е забъркана в скандали
Обтягането на отношенията между Facebook и Apple показват, че Зукърбърг не може да стои, без да се забърка в някой скандал. Въпреки това обаче социалната мрежа изглежда имунизирана срещу скандалите, в които е замесена.
Броят на хората, които се вписват във Facebook всеки месец – е нараснал с 9%, достигайки 2.32 млрд. души през четвъртото тримесечие на 2018 г. Нарастването на потребителите е критично за Facebook, които генерират приходите си от реклама, която се показва в зависимост от предпочитанията на потребителите. И по всичко личи, че нарастването на тази бройка потребители не може да се повлияе дори от скандалите, в които напоследък все по-често се озовава компанията.
На 30 декември стана ясно, че Apple са блокирали от Apple Store специално приложение, собственост на социалната мрежа. То е разпространявано сред iPhone потребителите на възраст между 13 и 35 години, като на потребителите е било заплащано срещу съгласието им да инсталират приложението на устройствата си. Компанията е заплащала месечно по $20 на човек, а приложението е следяло всяко едно действие, което те извършват – как навигират с телефона си, каква е тяхната уеб активност, включително и личните съобщения.
Проблемът с Apple идва в момента, когато Facebook, от една страна, осъществява покачване на печалбата с 61%, но от друга, е в доста дълбока криза. Ръководството на Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг е поставено под въпрос, заради това, че те отказват да приемат обвиненията за скандалите, в които компанията изпада. Настоящият скандал с Apple се случва, преди още да е отшумял скандалът с достъпа на трети страни до потребителските данни, като на тези компании е бил позволен доста по-голям достъп от първоначално договорения, вследствие на което са оказали влияние на изборите в САЩ.
Още преди да отшуми, се случиха нови пробиви в сигурността на социалната мрежа, които засегнаха директно потребителските акаунти. Всичко това доведе до обществено недоволство срещу социалната мрежа и най-вече по отношение на начина, по който тя събира, съхранява и обработва потребителските данни. Появи се дори инициатива в Twitter през март миналата година, която се казваше #DeleteFacebook (#ИзтрийтеFacebook).
„Има доста негативизъм по отношение на въздействието на технологията. Част от този негативизъм е справедлив, но друга част е изключително несправедлива. И ние, както и технологичната индустрия заедно ще трябва да ги разгледаме изключително внимателно, защото ние играем огромна роля в живота на много хора“ – заяви Зукърбърг по време на среща с анализатори в сряда.
34-годишният създател на социалната мрежа посочи някои приоритети на компанията за настоящата 2019 г., които включват създаване на услуги, които подобряват живота на хората, подкрепят бизнеса и са по-прозрачни по отношение на ролята, която Facebook играе в световен мащаб. По време на срещата Зукърбърг не коментира проблема с Apple.
През третото и четвъртото тримесечие на 2018 г. социалната мрежа отбелязва най-голямо увеличение на активните си потребители на месец най-вече в азиатско-тихоокеанския регион, но също и в останалата част на света. В самия край на доклада обаче се посочва, че около 11% от активните потребители за този период са дубликати. Фалшивите акаунти – тези, които са създадени за спам, бизнес цели или организации – съставляват около 5% от месечно активните потребителите за периода.
От компанията на Зукърбърг докладват, че приходите са нараснали с 30%, възлизайки на $16.9 млрд. за четвъртото тримесечие, надхвърляйки прогнозите на анализаторите за $16.3 млрд. Веднага след доклада акциите на Facebook скочиха с близо 12% до $168.33 за акция. Зукърбърг защити бизнес модела на компанията, заявявайки, че предоставя възможност за безплатна комуникация между роднини и приятели, а в същото време предоставя на малки бизнеси възможността да продават своите продукти и да създават нови работни места.
От компанията обаче все още трябва да демонстрират, че полагат достатъчно усилия, за да гарантират сигурността на потребителските данни, с които разполага.