Половината българи споделят безгрижно лични данни в интернет
63.5% от домакинствата у нас имат интернет, те са с 4.4% повече от миналата година, показва проведено през 2016 г. проучване на Националния статистически институт за използването на информационно-комуникационните технологии в домакинствата.
Типичният интернет потребител е мъж на възраст между 16 и 24 г., който учи.
Най-голям е делът на домакинствата с интернет в Североизточна България (67.3%), следват Югозападният и Южният централен район - по 64.9%. В Северозападния район достъп имат 58.6% от домакинствата.
36.5% от домакинствата все още нямат интернет вкъщи. 42.5% от тях казват, че не им е нужен.
Все пак повече от половината население - 58.1% - на възраст между 16 и 74 г. използва интернет поне веднъж седмично. Най-активни са младите хора от 16 до 24 г. (87.2% от тях използват интернет поне веднъж седмично). С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта за присъствие в глобалната мрежа и едва 12.9% от лицата на възраст между 65 и 74 години сърфират редовно.
Мъжете са по-активни от жените - 58.5%:57.8%.
86.6% от висшистите използват редовно глобалната мрежа. Същото е валидно едва за 28.5% от хората с основно или по-ниско образование.
По отношение на трудовия статус статистиката показва, че най-активни в мрежата са учащите - 95.3% сърфират редовно. При работещите относителният дял е 74.9%. 44.4% от безработните също често влизат в интернет.
Най-често достъпът се осъществява чрез телефона (при 70.4%), а основната причина за сърфирането е необходимостта от комуникация - 95.3% използват интернет за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи (Facebook, Twitter, Google+) или за изпращане/получаване на е-поща. 81.4% четат новини или търсят информация за стока/услуга. За 63.6% интернет е източник на забавление - музика, игри, телевизия, видео. Най-малко (35.6%) от потребителите на мрежата качват в нея собствено съдържание.
23.5% от редовните интернет потребители използват съхраняват документи, снимки, музика, видео или други файлове. Потребители на облачната услуга са 25.0% от мъжете и 22.1% от жените.
Дали защото административните сайтове не предлагат много възможности, едва 18.4% използват интернет за връзка с държавната администрация. В това отношение жените са по-активни от мъжете - 19.5%:17.3%.
Проучването показва още, че само 38.5% от хората могат да копират или преместват файлове или папки, а 25.7% могат да работят със софтуер за обработка на текст. Едва 14.4% могат да инсталират софтуер, 14% - да изготвят презентации. 1 могат да пишат програмен код на език за програмиране.
16.6% пазаруват онлайн, най-често дрехи и спортни стоки.
Половината (50.1%) от потребителите на интернет предоставят някакъв вид лична информация в глобалната мрежа. Най-често това е домашен адрес, телефонен номер, е-поща - 40.2%. 8.7% са давали данни за разплащане, например номер на дебитна или кредитна карта. Само 19.3% от интернет потребителите са ограничили достъпа до профила си или собственото съдържание в социалните мрежи.
52.2% знаят, че „бисквитките“ (cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на уебсайтовете, които посещават, но едва 14.1% са променяли настройките на интернет браузера си за ограничаване на броя на „бисквитките“ на компютрите им. Само 8.7% да използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на тяхната дейност в интернет (anti-tracking софтуер).