Пентагонът търси нов двигател за дрон в гаража ви*
Обичате ли опасно въоръжени летящи роботи? Ето една нова възможност да се отдадете на страстта си. Във вторник Военновъздушните сили на САЩ обявиха награда от 2 млн. долара за този американски гражданин, който успее да създаде най-подходящият нов двигател за безпилотен самолет (дрон).
Ето какво точно търсят американските ВВС: турбо двигател със 100 конски сили, който да бъде захранван с авиационно гориво и да харчи по 250 гр. на час.
Този двигател може да не изглежда достатъчно мощен, но той е с приблизителните параметри на двигателя на най-успешния и най-употребяван от американската армия безпилотен самолет Predator.
Идеята на Пентагона е да инвестира в нови технологии, като по този начин стимулира и пазара на иновациите.
Predator прави първите си полети още през 1994 година, като основната му задача е да събира разузнавателна информация. През 2004 година за първи път в Афганистан той е използван и като бойна машина, въоръжен с ракети. Освен успехи, това довлече и много неприятности на военните, след като от секретните документи, изтекли през Уикилийкс, стана ясно, че с дронове многократно са убивани цивилни граждани, деца и журналисти от съюзни държави. Дронът има обхват от 240 мили и може да издържи във въздуха до 24 часа.
Плавно Пентагонът започна да измества Predator с новия MQ-9 Reaper, който разполага с двигател с мощност 950 конски сили. Това му позволява да носи значително по-голям товар, той има подобрена електроника и е два пъти по-бърз. И ако Predator вече не е толкова предпочитан от Вашингтон, той си има своите последователи в света. Военновъздушните сили на Италия и Китай имат дори разработена своя версия на този дрон.
Въпреки че Пентагонът е на път да пенсионира напълно по-дребния предшественик на Reaper, летящ робот с неговите размери все още е полезен за армията. Това, което военните искат да направят, е по-икономичен лек дрон. Ако начинанието на Пентагона успее, това означава Военновъздушните сили на САЩ да се сдобият с нов вид безпилотен самолет, който да лети на по-големи разстояния, да носи повече товар и да е икономичен.
За да ограничи разходите, Пентагонът търси маркетингов подход, който освен на армията, да бъде от полза и на пазара. "Ако можем да поставим на едно равнище Военновъздушните сили и пазара, ще успеем да огънем и кривата на разходите", коментира секретарят на ВВС Дебора Лий Джеймс. Целта е да бъде създаден един нов вид дрон, който обаче да не се отличава драстично от предшествениците си и да изпълнява същите задачи.
________
*Материалът е публикуван със съкращения от специализираното издание Defenseone.com.