Как да печелим от нета? Александър Ненов за митовете, троловете и магазините за 1 мин.
Александър Ненов е интернет предприемач от 1997 г. Досега той е работил като програмист, мениджър и консултант на над 200 проекта. Реализира най-голямата публична сделка в българския интернет през 2007 г. с продажбата на сайта Teenproblem.net на Инвестор БГ.
Ненов е лектор на серия от семинари на тема иновации и технологии в City University, Нов български университет, “Интернет Маркетинг с нулев бюджет”, StartUp Blagoevgrad, Digital Biblio Technologies, TravelMind и др. Носител на наградата “Рицар на книгата” от Асоциацията на българските издатели. Печелил множество награди от конкурса БГСАЙТ.
“Как да печелим от интернет?” е втората книга на Александър Ненов на тема интернет бизнес. Тя ще е в книжарниците до няколко дни.
В нея авторът надгражда предишната си книга “На 1 клик разстояние” (изчерпана) с представяне на различни бизнес модели в мрежата, като споделя интересни случаи от дългогодишния си опит.
Книгата е насочена към средностатистическия интернет без особени познания в ИТ сферата. Целта е всеки читател да може бързо и лесно да навлезе в океана от възможности, които интернет предлага за конвертиране на прекараното време пред монитора в пари. Книгата е подходяща както за хора, които биха искали да изкарат допълнително малко джобни, така и за предприемачи, които биха искали да изградят устойчив бизнес или просто да станат милионери.
Как да различим спама с измами за бързо забогатяване от реалните практики за печелене в нета?
Както различаваме добрия адвокат, зъболекар или автомонтьор? Много хора правят избора емоционално на база външния вид, офиса или личния автомобил. Това, че някой е успял да запази костюма си от бала (и дори да купи нов), или да покаже скъп офис и кола, не го прави автоматично експерт в неговата област. Това, което всеки трябва да направи преди да използва каквито и да било услуги, е да провери човека в интернет. Ако някой ви казва, че ще ви научи да печелите от интернет - проверете го! Не е важно какво говори той за себе си на семинари, обучения или в собствения си сайт, а дали той самият е спечелил нещо от мрежата, как и колко? Какви сделки е реализирал? Колко успешни проекти има? Къде и с кого е работил? Какви награди е печелил? Разпитайте и хората около него. Ако информацията е малко или от неавторитетни източници - изберете друг "гуру".
Защо трябва да четем в книга за нещата, които се случват в нета?
Това са различни канали за доставка на информация. Всеки отделен канал - телевизия, радио, книга, вестник, уебсайт, блог, семинар, има различно влияние при различните хора. Различните канали също така имат и различно ниво на достоверност и обхватност на тематиката. Една книга, фокусирана над дадена тема, не е като да напишеш 3-4 статии в блога си по темата или да се говори 1-2 часа пред публика. За книга се изисква месеци усилена работа и фокусиране, за да може да се създаде качествен продукт, засягащ всички необходими аспекти на темата. Факт е, че онлайн можете да намерите инфорамция за всичко, но често тя е разхвърляна, повърхностна, без ясен източник и съмнителна достоверност. За да съберете информацията от една книга от интернет източници, ще ви отнеме много повече време, отколкото да купите една книга с 2 клика на мишката. А времето е пари! Нещо, което често забравяме.
Забогатяха ли троловете в България? Кой печели от този порочен бизнес?
Познавам немалко хора, които работят в този бизнес, но не бих казал, че това е най-доходната ниша. Тя е сенчеста, негативно натоварена и хората, занимаващи се с това, непрестанно се крият и работят в страх, дори отвращение. Представете си всеки ден да отивате на работа с идеята, че ще защитавате тези и идеи, които не подкрепяте, но ви плащат заплата за това. У нас вече не е достатъчно просто да имаш екип от тролове, които да коментират и изпълняват поръчки за онлайн манипулации. По-лесно се оказа да се създаде трол-медиа, която да бълва необходимата информация според желанията на клиента.
Александър Ненов при представянето на новата му книга
Мит ли е твърдението, че е достатъчно единствено находчива идея - после създаваме лесен сайт за минута, а след няколко дни сме богати. Това случвало ли се е някога в България?
В България - не бих казал. На българи - да. Идеята е важна, но бързината и качеството на реализацията е още по-важна. Ако се бавим в продължение на месеци и години преди да стартираме, има голяма вероятност някой да ни изпревари. В книгата си цитирам редица методи за това как можем да създадем свой онлайн проект безплатно за дни. Всъщност вече има софтуери за всичко - само трябва да знаем какво и къде да търсим. Накратко - имаме ли идея, я стартираме за няколко дни или месец, тестваме я 3-6 месеца и ако не става - забравяме я и започваме отново със следващата.
Твърдите, че е възможно да изградим електронен магазин за една минута. Това не е ли куриоз?
Ако ме бяхте питали това преди 18 години, когато стартирах своята интернет кариера, щях да ви отговоря, че това е абсурдно и няма как да стане. Все още много хора смятат, че електронният магазин е безкрайно скъп лукс и програмирането му отнема между 3 до 9 месеца. В книгата си давам ясен пример как човек без никакви ИТ познания може да стартира собствен онлайн магазин за 1 минута и да плаща за него месечна такса. Понякога тя е по-малка от стандартен телефонен план. Затова и написах книгата - защото много хора не знаят за тези неща и харчат парите си за сложни и безкрайно трудоемки системи, вместо да вземат нещо просто, лесно и много по-качествено, с което да започнат да печелят веднага.
Кадър от премиерата на книгата “Как да печелим от интернет?”