Да рекламираме ли по време на карантина?
От началото на извънредните мерки по повод пандемията от коронавирус хиляди малки и големи фирми търпят финансови загуби, а някои дори преустановиха дейността си.
Малцина са бизнесите, които няма да претърпят съществени промени. Всички останали предприеха светкавични мерки за трансформация на бизнеса, за намаляване на разходите, съкращения на персонал, предоговаряне на банкови заеми, условия на доставка на суровини и т.н., включително и много фирми прекратиха рекламните си кампании, а някои дори зарязаха цялостните си маркетинг дейности.
Но дали това е правилният подход? Ето какво разказва управителят на дигитална маркетинг агенция BeShared, Борислав Айтов, за поведението на бизнеса и потребителите в условията на социална изолация:
От началото на кризата наблюдавам и анализирам поведението на бизнеса и потребителите в онлайн пространството, за да можем и ние като рекламна агенция да реагираме адекватно и да консултираме своите клиенти как да действат в новите обезпокоителни условия.
Основният тип поведение беше тотално замразяване на онлайн рекламата. Но има и бизнеси, които след първоначалния шок успяха да се адаптират към ситуацията в опит не просто да се спасят, но и да извлекат някакви ползи.
Някои фирми в момента не могат да изпълняват пълния си капацитет на търговска дейност, като ресторанти, които не приемат клиенти, но пък изпълняват поръчки, магазини, които физически са затворени, но могат да обслужват онлайн поръчки и доставки или пък спортни зали, които са затворени, но могат да предлагат на клиентите си онлайн видео тренировки. Те са потърсили начин да преминат от физически към дигитален контакт с клиентите си. И това показва каква е мощта на този канал. В условия на криза като настоящата дигиталният свят може да спаси множество бизнеси, стига те да съумеят да използват онлайн пространството по най-добрия начин. А рекламата е един от тях.
В момента хората вършат всичко от домовете си, а свободното им време, което е в изобилие, преминава пред екраните, основно на мобилните устройства. Ако е логично да преустановим печатната и външна реклама, то няма абсолютно никаква логика да прекратим дигиталната реклама.
Бизнесите, които са преминали успешно от физическа към дигитална дейност, трябва да използват максимума от дигиталното пространство, за до контактуват със своите клиенти.А рекламата в дигиталните медии е именно едно от най-добрите средства за целта, освен това е в пъти по-евтина в сравнение с традиционните рекламни канали.
Хората може да са изолирани във физически аспект, но социалните мрежи са в своя вихър. В момента има бум на онлайн интервюта, обучения, концерти, уъркшопи от всякакво естество, които в по-голямата си част дори са на живо. Това помага на хората да се разнообразяват, да придобиват нови знания и умения, да осъществяват нови запознанства и т.н. А брандовете имат възможност да достигат до нови потребители.
Ако не можете да продавате своите стоки или услуги сега, това не означава, че не можете да бъдете до своите потребители. Не губете времето, а го инвестирайте в комуникация с тях. От това зависи бъдещето ви. Сега повече от всякога хората се нуждаят от позитивно и полезно съдържание. Много онлайн платформи отвориха съдържанието си за потребителите, като го направиха безплатно за определен период от време. Това може да не им донесе печалба, но ще гарантира лоялността на потребителите.
Аз съветвам клиентите си да бъдат до своята аудитория, да им показват, че са повече от търговци и да не прекъсват онлайн присъствието си, защото иначе хората ще ги забравят. Комуникацията с потребителите трябва да продължава всеки ден, било чрез публикации, видео материали, анкети, полезни статии, дори реклама. Да, реклама!
Както споменахме, рекламата в интернет е много по-евтина, а сега дори още по-евтина. Вземете например цените за реклама във фейсбук, през месец април наблюдаваме спад с до 40-50%. Ако сега не рекламираме в тази социална мрежа, би било голям пропуск, защото и потребителите прекарват повече време там. От една страна те се интересуват от развитието на епидемията, активно търсят и следят за новости, но от друга страна търсят и начини да се разсейват и забавляват на фона на притеснителното положение.
Моят съвет към бизнеса е да пренасочи бюджета си за реклама към фейсбук, Инстаграм и Google, както и да продължава да комуникира със своите потребители в социалните мрежи посредством регулярни публикации. Основната цел е да покажете на аудиторията, че вие все още сте тук, че се интересувате от тях, социално ангажирани сте и ще адаптирате своите продажбени предложения спрямо ситуацията, така че да бъдете от полза на потребителите си.
Освен това, имайте предвид, че много бизнеси спряха да рекламират, поради страх и загуба на средства, следователно за други, които все още оцеляват, се отварят по-големи възможности. Това означава, че по-малко на брой реклами ще се борят за вниманието на една и съща целева аудитория.
Ако трябва накратко да дам съвети към бизнесите, които се колебаят все още какво да правят с рекламните си дейности, бих акцентирал върху следното:
- Не спирайте онлайн присъствието си, дори и да не успявате да вършите на 100% търговската си дейност. Феновете ви имат нужда от вас, да знаят, че ги подкрепяте, споделяйте с тях позитивно, полезно и обнадеждаващо съдържание;
- Предлагайте специални промоции, пакети, ако можете дори направете партньорство с друг търговец, за да адаптирате продуктите си към ситуацията и да ги направите още по-атрактивни;
- Не използвайте агресивни рекламни послания, а такива, които внушават доверие и безгрижие. Ако предлагате храна или доставки до дома, например, покажете на хората какви мерки за сигурност прилагате, така че те да се чувстват спокойни при всяка една поръчка;
- Ако продуктът ви позволява, организирайте онлайн игри и томболи с награди. Сега е моментът да зарадвате феновете си с подаръци, освен това ще увеличите тяхната ангажираност в социалните ви профили;
- Поощрявайте доволните си клиенти да споделят своите отзиви. Може да добавите малък подарък към тяхната поръчка или талон за отстъпка за следваща поръчка. Хората обичат да се хвалят в социалните мрежи, а това е най-добрата реклама;
- Рекламирайте онлайн постоянно, като избирате внимателно продуктите и промоциите, които да предложите, както и аудиторията, до която искате да достигнете. Както споменах, сега онлайн рекламата е много евтина;
- Ако имате възможност, създавайте кратко полезно видео съдържание, с което да добавите стойност към своето онлайн присъствие. Ако ви е трудно да прецените какво да предложите на аудиторията си, просто ги попитайте от какво имат нужда и адаптирайте съдържанието си спрямо техните интереси;
- Потърсете партньорство с инфлуенсъри, като не е необходимо това да бъдат известни личности с десетки хиляди последователи. По-важното е да бъдат хора, които ежедневно комуникират с феновете си и са създали трайни връзки и доверие. Следете ги известно време, за да се уверите, че това са вашите хора. Често самият инфлунесър може да ви предложи интересна концепция за партньорство, за да популяризира продукта или дейността ви;
- Ангажирайте се със социални дейности според възможностите си. Ако предлагате храна, може да измислите кампания за подпомагане на възрастни хора, които нямат близки и трудно се снабдяват с хранителни продукти;
- Комуникирайте постоянно с последователите си. Може да ги питате как се чувстват, как прекарват времето си, какво им носи радост в моменти като тези, всичко това им показва, че имате отношение и се ангажирате не само с портфейлите им, но и с проблемите им.