България води по възприемане на дигитални услуги в ежедневието
- Софийските гевреци се продават с дигитални плащания
- Тази седмица излезе проучване на Mastercard, че българите са сред нациите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), които най-рано и най-бързо прегръщат новите технологии, дигитални иновации и услуги в ежедневния си живот
- Вече и традиционните продачави на улична храна за из път вече разпознават ползите от приемането на безконтактни и мобилни плащания.
Mastercard представи първата по рода си мобилна геврекчийница в София, оборудвана с безконтактен ПОС терминал, който приема плащания с карта и мобилен портфейл. За иновативната пекарна известният софийски шеф-готвач Александър Цеков разработи специална рецепта за двоен геврек и добавки с традиционни български вкусове: лютеница и марламад.
„Този трансформиран за нов живот геврек показва как всяко нещо, с което сме свикнали, може да бъде погледнато от нова гледна точка. Направих едната част на геврека солена, а другата сладка. Може да бъде допълнително овкусен с лютеница, мармалад...“, споделя Цеков и добавя:
„За малките търговци вече не е предизвикателство да интегрират картови плащания във финансите си – потребителите го изискват от нас, а ние разпознаваме удобството от дигитални услуги за търговци, които ни спестяват главоболия и разходи с дребни пари в брой и инкасо. Освен това, ние държим на чистотата и не можем да се позволим да пипаме пари и храна в един и същ момент. Най-модерният и чист начин е да платите със вашия смартфон.“
По данни на Мастъркард 58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което ни нарежда сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги, като плащане чрез мобилни портфейли – 24%, при средно 19% в ЦИЕ.
В P2P плащанията (директния превод на пари от човек на човек) се наблюдава значителен ръст от 27% в сравнение с 2016, който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България – 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%.
„Ние се радваме, че дигитализацията на ежедневните дейности в България върви с постоянни темпове. Това означава, че хората са открили ползите от електронните услуги и разплащания и те са станали нормален начин на живот.
Ние сме сред водещите нации, припознали онлайн поръчване на храна, резервиране на пътуване, споделяне на общи каузи, дейности и средства, забавления и дори мобилни приложения за откриване на правилния партньор!
В Mastercard работим и инвестираме в средата и инфраструктурата, за да насърчаваме малките търговци на храна да припознаят всички ползи и да насърчават картови плащания и плащания с мобилни портфейли.“, каза Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания.