OffNews.bg

Западни компании искат, но не могат да напуснат Русия

Редица западни компании обявиха, че слагат край на бизнеса си в Русия, но магазини на някои марки все още са отворени в страната, а от централите им казват, че не са в състояние да ги затворят. Сред тях са Marks and Spencer и Burger King, а също хотелските групи Marriott и Accor. Оказва се, че те са ограничени от от сложни франчайзингови договори, които им пречат да се оттеглят, пише Би Би Си.

Фирмите са прехвърлили бизнеса си в Русия на трети страни и не контролират операциите, извършвани от тяхно име.

Заедно тези компании имат почти хиляда все още отворени обекта в Русия. M&S има 48 отворени магазина, а Burger King - 800 ресторанта. Marriott и Accor имат съответно 28 и 57 отворени хотела.

Марките са обвързани с правни договори за франчайз, което затруднява премахването на името им от руските централни улици и търговски центрове. Много западни фирми имат такива договори от десетилетия. Например магазините на Marks and Spencer управлява турска компания, наречена FiBA, която от 1999 г. държи правата за продажба на продуктите на търговеца на дребно в Източна Европа. Гигантът в търговията на дребно заявява пред Би Би Си, че е спрял доставките на своите стоки за FiBA в отговор на войната.

Собственикът на Burger King - Restaurant Brands International - също заяви пред Би Би Си, че ресторантите му се управляват от франчайз партньори. Тези "дългогодишни правни споразумения не могат да бъдат лесно променени в обозримо бъдеще", заявяват оттам.

Смята се, че хотелските групи Marriott, IHG и френската верига Accor, чиито марки са Ibis и Novotel, работят в Русия по силата на подобни споразумения.

Marriott коментира пред Би Би Си, че хотелите им в Русия са собственост на трети страни, но преразглежда възможността тези хотели да останат отворени.

Франчайзингът е бизнес метод за разпространение на продукти или услуги. В него участват дружество, което е създало името на марката, и франчайз партньор - дружество, което плаща такса за правото да извършва дейност под името на франчайзодателя и да продава неговите продукти.

Греъм Пейн, специалист по британски и международен франчайзинг в адвокатската кантора Bird&Bird, казва пред Би Би Си, че франчайзингът е полезен за западни марки, които искат да навлязат на пазари в различни страни, но не разполагат с местни познания, пари или възможности да навлязат на тях. От чисто бизнес и договорна гледна точка е много трудно договорите да се развалят без дългосрочни правни последици, казва той. Те биха могли да бъдат финансови, защото срещу компаниите може да се заведат дела, ако нарушат някое споразумение.

Ако се установи, че даден собственик на франчайз има връзки с руския президент Владимир Путин или е бил санкциониран, от гледна точка на Обединеното кралство сделката може да бъде прекратена, казва Виктория Хобс, партньор в Bird&Bird, която се занимава със спорове, свързани с франчайзинг. В договорите често има клауза, която гласи: "Ако франчайзополучателят прави нещо, което вреди на репутацията ни, можем да прекратим договора". Проблемът в Русия понастоящем е, че много от франчайзополучателите не правят нищо нередно.

"Това е доста трудно за тях, защото от гледна точка на английското право те всъщност нямат право да прекратят споразумението - това е проблемът", казва тя.

Дори и дадена марка да успее да получи съдебно решение на британски съд срещу франчайз в Русия, "руските съдилища няма да го изпълнят", според Джон Прат, партньор в най-големия екип от специализирани франчайз адвокати в Европа.

Фирмите се опитват да направят каквото могат, за да помогнат в ситуацията, и всички обявиха подкрепа за Украйна след нахлуването на Русия.

Accor, която има 57 хотела в Русия и 3500 служители там, преустанови всички бъдещи откривания на хотели.

Burger King пренасочва печалбите си от франчайз операции в Русия към хуманитарни дейности.

Marriott и IHG Hotels & Resorts, които имат по 28 хотела в Русия, също спряха развитието на хотелите и инвестициите и затвориха корпоративните си офиси в Москва.

M&S обеща повече от 1,5 млн. паунда в подкрепа на бежанците и дари 20 000 палта и термобельо.

Въпреки това, докато много марки са блокирани в Русия, Yum Brands, собственик на KFC и Pizza Hut, заяви, че приключва споразумение с основния си франчайзополучател за временно спиране на дейността на Pizza Hut.

Хобс, съдружник в адвокатската кантора Bird&Bird, заявява, че в компаниите са "много притеснени" от потенциалните щети за репутацията, които може да нанесе продължаването на дейността им в Русия.