OffNews.bg

Взривовете в Ирак отнеха живота на над 70 души

Над 70 души загинаха след поредицата от взривове в Ирак, съобщи Би Би Си. В разположения на брега на река Ефрат град Насария са загинали 44-ма човека, за които се предполага, че са поклонници шиити, а други 70 бяха ранени. Нападението там бе извършено няколко часа, след като в шиитските райони на столицата Багдад избухнаха бомби, които отнеха живота на 29 души. В последните няколко седмици насилието в страната ескалира, след като властите наредиха да бъде арестуван вицепрезидентът на Ирак Тарик Хашеми, произхождащ от сунитската мюсюлманска общност. Като мотив за задържането му бяха посочени подозрения за участие в терористична дейност. Той се укри в доминираната от кюрдите северна част на страната, като обвини премиера Нури ал Малики, принадлежащ към шиитската общност, за извършените неотдавна нападения в Багдад, при които загинаха десетки иракчани. Иракският премиер призова лидерите на кюрдския регион да предадат Хашеми на властите.   В наши дни религиозните и исторически сунитско-шиитски противоречия служат преди всичко за генериране на междуобщностни конфликти в страните, в които съвместно съжителстват сунити и шиити, често провокирани от фанатични елементи от едната или другата страна. Сунитите са най-многобройните последователи на едно от двете направления в исляма. За разлика от шиитите, сунитите не признават възможността за посредничество между Бога и хората след смъртта на Пророка Мохамед. Те отхвърлят идеята за особената природа на Али и правото на потомците му на имамат. Също така има значителни различия в принципите на решаване на юридически въпроси, в характера на празниците, в отношението към друговерците, в молитвите и др. Шиитският ислям е вторият по големина клон на исляма. Последователите му се наричат шиити и са около 10-15 % от мюсюлманите.Той се основава на учението на свещената книга Корана и посланието на последния пророк на исляма, Мохамед. За разлика от другите клонове на исляма, шиитите смятат, че само Бог има право да избере представител, който да защитава исляма, Корана и шериата. Шиитският ислям е създаден като политическо движение, подкрепящо Али – братовчед и зет на Пророка Мохамед. Близостта на Али до Пророка дават на шиитите самочувствието, че това религиозно течение е приближено на самия Мохамед. След смъртта на Али през 661 г., култът е пренесен върху неговия син Хасан, а след смъртта на Хасан – върху по-младия му брат Хюсеин. Мъченическата смърт на Хюсеин в Кербала (Ирак) през 680 г. прави този град свещен за шиитите. Ето защо шиитите отхвърлят легитимността или избора на Абу Бакр, Омар и Осман ибн Афан да представляват исляма. Така шиитите не считат, че Али е четвъртия халиф, а първия имам. Шиитите смятат, че има многобройни разкази, които показват изборът на Али от Мохамед като свой наследник.