Сомалийските пирати се завръщат и задълбочават световната криза в корабоплаването
Когато моторна лодка с повече от дузина сомалийски пирати се приближава към тях в западната част на Индийския океан, екипажът на плавателен съд за насипни товари, собственост на Бангладеш, изпраща сигнал за бедствие и се обажда на гореща линия за спешни случаи.
Никой не се свързва с тях навреме. Пиратите се качили на борда на "Абдула", стреляли предупредително и взели капитана и втория офицер за заложници, заяви главният офицер Атик Улла Хан в аудиосъобщение до собствениците на кораба.
"По милостта на Аллах досега никой не е пострадал", казва Хан в съобщението, записано преди пиратите да вземат телефоните на екипажа.
Компанията е споделила записа с Ройтерс.
Седмица по-късно корабът "Абдула" е на котва край бреговете на Сомалия - последната жертва на завръщането на пиратството, което международните военноморски сили смятаха, че са овладели.
Набезите увеличават рисковете и разходите на корабните компании, които се борят и с многократните безпилотни и ракетни удари на йеменската милиция на хутите в Червено море и други близки води.
Според петима представители на индустрията повече от 20 опита за отвличане от ноември насам са повишили цените на въоръжените охранители и застраховките и са повдигнали въпроса за възможни плащания на откупи.
Двама членове на сомалийска банда заявяват пред Ройтерс, че се възползват от отвличането на вниманието от ударите на хутите на неколкостотин морски мили на север, за да се върнат към пиратството, след като са стояли мирни в продължение на почти десетилетие.
"Те се възползваха от този шанс, защото международните военноморски сили, които оперират край бреговете на Сомалия, намалиха присъствието си", казва финансист на пиратите с псевдоним Исмаил Иссе, който твърди, че е помогнал за финансирането на отвличането на друг кораб за насипни товари през декември.
Той говори по телефона от Хул Анод, крайбрежен район в полуавтономния североизточен регион Пунтланд в Сомалия, където корабът "Руен" е бил задържан в продължение на седмици.
Макар че заплахата не е толкова сериозна, колкото през 2008-2014 г., регионалните служители и източници от индустрията се опасяват, че проблемът може да ескалира.
"Ако не го спрем, докато е още в зародиш, може да стане същото, което беше", заяви президентът на Сомалия Хасан Шейх Мохамуд миналия месец от силно укрепения си дворец в стил арт деко - "Вила Сомалия".
През уикенда индийските военноморски сили прехванаха и освободиха кораба "Руен", който плаваше под флага на Малта, след като той се осмели да излезе отново в морето. От мисията на Европейския съюз за борба с пиратството EUNAVFOR Atalanta обявиха, че пиратите може да са използвали кораба като площадка за нападение срещу "Абдула".
Индийските военноморски сили заявиха, че всички 35 пирати на борда са се предали, а 17-те заложници са били спасени без наранявания.
Сайръс Моди, зам.-директор на отдела за борба с престъпността на Международната търговска камара, заяви, че намесата на индийските военноморски сили, които са разположили поне дузина военни кораби на изток в Червено море, може да има важен възпиращ ефект.
"Тази намеса показва, че съотношението между риска и възвръщаемостта е много по-неблагоприятно за пиратите, и се надяваме, че това ще ги накара да се замислят", каза той.
Представител на външното министерство на Бангладеш обаче коментира, че правителството "не подкрепя никакви военни действия" за освобождаването на "Абдула". Служителят, който помоли за анонимност, посочи предимствата на пиратите, когато действат близо до сомалийския бряг.
Водните пътища край Сомалия са едни от най-натоварените в света. Всяка година през Аденския залив преминават около 20 000 кораба, които превозват всичко - от мебели и облекло до зърно и гориво - по пътя си към и от Червено море и Суецкия канал, най-краткия морски път между Европа и Азия.
През 2011 г. сомалийските пирати са извършили 237 нападения и са задържали стотици заложници, съобщава Международното морско бюро. През същата година групата за мониторинг "Океани отвъд пиратството" изчислява, че дейността им е струвала на световната икономика около 7 млрд. долара, включително стотици милиони долари под формата на откупи.
Сега броят на набезите е значително по-малък, като пиратите се насочват предимно към по-малки плавателни съдове в по-слабо патрулирани води, твърдят мениджъри по морските рискове и застрахователи. От ноември насам те успешно са превзели най-малко два товарни кораба и 12 риболовни съда, според данни на EUNAVFOR.
Но мисията, която от февруари е идентифицирала до пет т.нар. пиратски групи, действащи в източната част на Аденския залив и Сомалийския басейн, предупреди, че в края на сезона на мусоните този месец те могат да се насочат още по на юг и на изток.
Техните набези разшириха зоната, в която застрахователите налагат допълнителни премии за военен риск на корабите. Тези премии стават все по-скъпи за пътувания през Аденския залив и Червено море, като добавят стотици хиляди долари към цената на типично седемдневно пътуване, твърдят представители на застрахователния бизнес.
Нарастващото търсене на частни въоръжени охранители също води до повишаване на цените. Цената за наемане на екип за три дни е скочила с около 50% през февруари в сравнение с предходния месец и е достигнала между 4000 и 15 000 долара, съобщиха източници от сферата на морската сигурност.
Макар и с ограничена употреба срещу ракетите на хутите и въоръжени безпилотни самолети, охраната се оказа ефективен възпиращ фактор срещу пиратски отвличания.
Не се съобщава за плащане на откуп, но финансистът на пиратите Исе и друг източник твърдят, че са водени преговори за откуп в размер на милиони долари за освобождаването на "Руен". Говорител на NAVIBULGAR, българската компания, която управлява кораба, заяви, че не може да коментира преговорите за откуп, но е благодарен на индийските военноморски сили за освобождаването на моряците.
Говорител на собственика на "Абдула", SR Shipping, каза, че пиратите са установили контакт чрез трета страна, но компанията не е получила искане за откуп.
Експерти по сигурността твърдят, че няма доказателства за преки връзки между хутите и сомалийските пирати, въпреки че Иссе заяви, че пиратите са били вдъхновени от нападенията на милицията. В отговор на набезите преди повече от десетилетие корабните компании засилиха мерките за сигурност на борда, а международните военноморски сили се присъединиха към операциите, ръководени от НАТО, Европейския съюз и Съединените щати. До 20 военни кораба от 14 държави патрулираха по морските пътища в Аденския залив и Индийския океан - пространство с размерите на Средиземно и Червено море, взети заедно.
Мерките на практика елиминират пиратските нападения. Но когато заплахата намаля, участващите страни намалиха броя на военните кораби, казва Джон Стийд, бивш ръководител на отдела за борба с пиратството в Политическата служба на ООН за Сомалия.
"Корабите на страните се включват и изключват от различните мисии и се връщат към националното командване", казва той.
EUNAVFOR, Държавният департамент на САЩ и британските военноморски сили заявиха, че са се ангажирали да помагат на Сомалия в борбата с пиратството. Те не отговориха на въпросите дали патрулите са прекалено натоварени и дали ще отделят допълнителни ресурси.
Стийд смята, че друг проблем е изтичането през 2022 г. на резолюцията на ООН, която разрешава на чуждестранни кораби да патрулират в сомалийски води.
Президентът Мохамуд заяви, че ключът към овладяването на ситуацията е укрепването на капацитета на Сомалия за правоприлагане в морето и на сушата, "а не изпращането на много международни кораби".
По данни на сомалийското правителство бреговата охрана разполага със 720 обучени членове, но само един от четирите ѝ катера е действащ. Столицата Могадишу, Пунтленд и отцепническият регион Сомалиленд също разполагат със сили на морската полиция с ограничени ресурси.