OffNews.bg

Русия се опитва да създаде нов аналог на стелт бомбардировач

Русия създава най-сложния в техническо отношение боен самолет в историята си, който трябва да замени едновременно три типа самолети: Ту-22М, Ту-95 и Ту-160. Но въпреки мащабните планове, проектът засега изглежда като бездънен кладенец, в който руските милиарди изчезват безследно, пише УНИАН. 

Миналата седмица, след дълго прекъсване, Руската федерация отново си спомни за стратегическия бомбардировач от ново поколение, известен като Перспективния авиационен комплекс за далечна авиация.

Този път нямаше гръмки изявления и заплахи за "разбиване на НАТО", експертите само систематизираха това, което се знае за бъдещия самолет.

Вероятните характеристики са така:

Самолетът се създава заради американските стратегически бомбардировачи B-2 Spirit и B-21 Raider. Бъдещият бомбардировач ще бъде стелт и изграден според аеродинамичния дизайн на летящо крило.

При избора на такъв дизайн ролята на намален фюзелаж играе крилото, което носи всички компоненти, екипаж и полезен товар. Тоест самолетът става като скат.

От една страна, тази форма може лесно да бъде оптимизирана, за да намали радарната сигнатура, от друга страна, тя прави самолета относително нестабилен по време на полет. Това би могло да се реши чрез система за управление на полета, която позволява автоматично да се поддържа прав полет.

С други думи, руснаците следват доказания път, изоставяйки създаването на "вундервафе", което трябва да надмине всичко и всички. 

Очевидно проектът се основава на принципа на ниска видимост, тоест стелт технология. В самата технология няма нищо ново: първият пълноправен сериен стелт самолет - американският F-117 Nighthawk - започна да работи през 1983 г., тоест преди 40 години. Това е валидно, ако се говори за САЩ.

Ако става въпрос за СССР и неговия правоприемник, Руската федерация, то през всичките тези години те не успяха да пуснат пълноценна серия от нито една такава машина. Единственият руски стелт изтребител, Су-57, е построен в оскъдни количества, около 15 единици, от които само няколко са „серийни“.

Още по-важно е, че Sushka не е пълноценен стелт самолет: по отношение на радарния отпечатък той може да се сравни с европейски изтребители от поколение 4++ като Dassault Rafale или Eurofighter Typhoon. Тоест самолети с намалена видимост, без да претендират за успехите на F-22 или F-35 (истински стелт самолет).

Но това е само върхът на айсберга, защото трудностите на програмата за бомбардировачът от ново поколение са много по-системни и не се ограничават до проблеми с ниската радарна сигнатура.

Известно е например, че Русия иска да произвежда самолети в Казанския авиационен завод Горбунов, който се смята за едно от най-проблемните предприятия на руската отбранителна индустрия.

Появиха се и данни за „напълно нов“ Ту-160М, но те са крайно противоречиви. Следователно сега може да се говори за максимум няколко условно нови (модернизирани) бомбардировачи, които допълват около 10 построени преди това Ту-160.

И накрая, има трети проблем, тясно свързан с втория. Това е цената на самия самолет.

Новият бомбардировач ще бъде своеобразен аналог на американския B-2. Цената на един такъв бомбардировач надхвърля 2 милиарда долара, което го прави най-скъпият боен самолет в света. Американците са построили общо само 21 бомбардировача B-2.

За Руската федерация подобни разходи не изглеждат разумна мярка, въпреки факта, че основният стратегически бомбардировач Ту-95 скоро ще отпразнува 70-годишнината си. Освен това Москва вече има много по-важни разходни позиции, по-специално производството на танкове, бронетранспортьори и бойни машини на пехотата, от които се нуждаят на фронта.

Руската отбранителна промишленост е в състояние да произвежда модернизирани съветски проекти, дори ако те са скъпи и много сложни технически. Кремъл произвежда десетки самолети от сериите Су-34, Су-35С и Су-30СМ (всички те са модифицирани версии на стария Су-27).

Но когато става въпрос за нови разработки, руската отбранителна индустрия изпада в "ступор". В допълнение към историята на Су-57, може да се припомни провалът на "Армата", "Бумеранг", "Курганец-25", както и отдавна забравения разрушител "Лидер", самолетоносач от ново поколение и високоскоростен боен хеликоптер, който да замени Ми-28 и Ка-52.

Няма причина за съмнение, че новият проект ще се присъедини към неизпълнения списък на Русия. Затова Москва ще продължи да разчита на съветските бомбардировачи, дори и да се провалят и да се разбият, както понякога се случва с Ту-22М3.