Президентът на Египет: Твърденията на ИДИЛ за руския самолет са пропаганда
Президентът на Египет Абдул Фатах ал-Сиси нарече „пропаганда” твърденията, че хора, свързани с „Ислямска държава”, са свалили в събота руския „Еърбъс” над Синай. Пред Би Би Си той е добавил, че е твърде рано да се каже какво е причинило катастрофата.
„Всички, заинтересувани от случая, са добре дошли да участват в разследването.”
„Когато има пропаганда, че самолетът се е разбил поради ИДИЛ, това е начин да се накърни стабилността и сигурността в Египет, и името на Египет – е подчертал ал-Сиси. – Повярвайте ми, положението в Синай, и по-специално в този ограничен район, е напълно под наш контрол.”
Свързана с „Ислямска държава” група, позната като „Провинция Синай”, беше пуснала писмено и звуково съобщение, че тя е свалила пътническия самолет.
Смята се, че групата иска да завоюва Синайския полуостров, за да го превърне в ислямистка провинция. Но експерти се съмняват терористите да има оръжия, с които биха достигнали цел на голяма височина.
Директорът на националното разузнаване на САЩ Джеймс Клапър, цитиран от Би Би Си, също е казал, че засега «няма пряко доказателство за каквото и било терористично участие». Той е направил все пак уговорката, че не изключил напълно такава възможност.
Спътник на САЩ е засякъл «горещо проблясване» над Синай по времето, когато се разби руският самолет, съобщи телевизия Си Би Ес.
Данните от спътника още се изследват. Си Би Ес добавя, че внезапното горещо петно може да е от бомба, но може да е и взрив на горивен резервоар поради механична неизправност.
Твърденията от името на ИДИЛ бяха опровергани още в събота и неделя. Но вчера шефът на «Когалимавиа», компанията на която принадлежеше самолетът, заяви, че е имало «външно въздействие» за катастрофата.
Скоро след това го опроверга шефът на Федералната авиационна агенция Александър Нерадко.
В неделя руските власти наложиха на «Когалимавиа» временна забрана да експлоатира лайнерите си А321 – като този, който се разби в Синай. На компанията беше даден много кратък срок за собствено проучване на злополуката и за множество засилени мерки за сигурност на полетите й.
Катастрофата, в която загинаха 224 души, е най-тежката в цялата история на съветската и руската гражданска авиация.