Откриват още фрагменти от падналия в Египет руски лайнер
Още 12 части от корпуса на разбилия се в Египет лайнер А321 намериха спасители от Министерството на извънредните ситуации (МИС) на Русия, предаде ТАСС. Това е съобщил днес шефът на отдел в министерството Александър Агафонов.
На мястото на крушението на Синайския полуостров в момента работят над 100 спасители от отряд „Центроспас“ и центъра „Лидер“ към МИС. Те цялостно обследват район от около 20 квадратни километра.
„Работят четири групи. Издирват се останки от телата на загиналите, както и лични вещи, които ще бъдат пратени в Кайро“, е казал по видеовръзка Агафонов, който също е в Синай.
Министърът на извънредните ситуации Владимир Пучков е наредил до края на днешния ден издирването да е приключило. По-късно обаче той се коригира, заявявайки, че работата на спасителите ще продължи, докато бъдат открити всички фрагменти от тела на загинали.
Освен зоната за издирване е разширена до 30 кв. км, е казал министърът, цитиран от ТАСС.
Подготвят разпознаване на загиналите
Пучков е добавил, че в 20.00 довечера от Кайро ще излети самолет, който ще пренесе в Санкт Петербург останки от тела и лични вещи. Останки на 144 души вече са били докарани тази сутрин със самолет „Ил-76“ на МИС, съобщи Ройтерс.
217 пътници и 7-членен екипаж е имало в „Еърбъс“-а на руската авиокомпания „Когалимавиа“, който катастрофира в събота сутринта, 20-ина минути след излитането си от египетския курортен град Шарм ел Шейх за Санкт Петербург.
Съдебни медици вече са започнали генетични експертизи за установяване на самоличността на загиналите, съобщи говорител на руското здравно министерство.
40 съдебно-медицински експерти ще работят в Санкт Петербург където ще се провежда разпознаването. На мястото ще дежурят и лекари и психолози.
На „голяма височина“
Както съобщи в неделя зам.-министърът на извънредните ситуации на Русия Владимир Степанов, самолетът се е разрушил във въздуха, но е още рано да се правят изводи за причината на катастрофата.
От Росавиация – Федералната агенция по въздушен транспорт, също смятат, че самолетът се е разпаднал на голяма височина. Шефът на агенцията Александър Нерадко е пояснил, че за това говори характерът на намерените парчета от фюзелажа.
„Мястото на произшествието представлява много голяма площ – над 20 квадратни километра – е казал той. - А цялата зона, на която са разхвърляни отломки, представлява разтеглена елипса дълга около 8 километра и широка около четири. Всичко свидетелства че разрушаването на конструкцията на самолета е ставало във въздуха на голяма височина.“
Остава обаче мистерия какво точно е прекъснало над Синай полет 9268. Преобладава мнението, че причина за трагедията е техническа неизправност, но от там нататък версиите са доста. В неделя вечерта ТАСС обобщи и разпространи няколко предположения на експерти.
Изпадане в „свредел“
Олег Смирнов, шеф на две институции, работещи в сферата на гражданската авиация и награждаван като „Заслужил пилот“, допуска, че А321 би могъл да се е разцепил във въздуха на две заради изпадане в в т. нар. свредел. От въртенето надолу той би могъл да се разпадне.
Опитният летец пояснява: „Съществува т. нар. критически ъгъл на атака, който не бива да се превишава, защото тогава подемната сила изобщо изчезва. Изглежда те те са превишили критическия ъгъл, екипажът е пропуснал това по някакви причини и самолетът е влязъл в свредел. А после е започнал неуправляем хаос, при който командирът не е имал и частица от секундата, за да натисне копчето и да предаде какво става на борда“.
Според Смирнов скоростта на самолета рязко е спаднала, защото може да е отказал двигател или дори двата двигателя.
Същевременно той не изключва, че лайнерът би могъл да се разпадне на две части и поради взрив до него или вътре в него.
Внезапен пожар
ТАСС цитира и ненаименувани специалисти от авиационните и транспортните структури на Русия, които допускат, че самолетът може да се е запалил в движение.
„Термичните и физическите поражения на елемент от крилото, намерен от руски експерти в зоната на крушение на лайнера, свидетелстват за това че самолетът може да е пламнал във въздуха“ според източниците на ТАСС.
„Не може обаче еднозначно да се каже, че именно това е станало причина за гибелта на лайнера – са добавили експертите. - Ще се разработват всички версии, именно затова се провежда разследване.“
„Аеродинамичен срив“
Западни специалисти също изтъкват версии за причините на катастрофата в небето над Синай. Според авиационния експерт Си Ен Ен Ричард Квест, непосредствено преди крушението си в Египет самолетът е понесъл т. нар. аеродинамичен срив.
„С други думи – е пояснил Квест, цитиран от ТАСС – скоростта на въздушния поток под крилата се е оказала достатъчно ниска, за да спре този поток да създава подемна сила. Това е опасна ситуация за самолет, които се намира в разредена атмосфера на голяма височина. Да се овладее положението е трудно. Самолетът значително ще се снижи, преди да придобие отново способността да набира височина.“
До хипотезата си Квест е стигнал, изучавайки данни от сайта Flightradar24, който позволява да се регистрира скоростта на полет на лайнерите при излитане, както и тяхната височина, положение и курс.
Наблюдателят на Си Ен Ен беше съобщил, че същият самолет е бил сериозно повреден през 2001 г., когато е принадлежал на друга авиокомпания. При полет от Бейрут за Кайро, при кацането опашната му част е задрала в пистата. После повредата е отстранена, казва Квест, признавайки че тя може да няма никакво отношение към трагедията в събота.