Опозиционните всекидневници в Унгария намаляха наполовина
Единият от двата опозиционни всекидневника в Унгария спира да излиза. Днес беше издаден последният брой на "Мадяр Немзет", който излизаше в продължение на 80 години.
Сайтът на изданието също прекратява дейността си. Като официална причина за спирането на "Мадяр Немзет" се посочват финансови проблеми.
Изданието е собственост на медийния издател Лайош Шимичка - някога съюзник на премиера Виктор Орбан, превърнал се в един от най-острите му противници по време на кампанията за последните парламентарни избори. По време на предизборната кампания вестникът публикува разследвания за корупция около премиера. Шимичка дори и обяви подкрепата си за противниците на Орбан - крайнодесните от "Йоббик".
Консерваторите на Орбан спечелиха убедителна изборна победа в неделя и ще има 133 от 199 депутатски места, а това ѝ дава право да прави промени в Конституцията.
Анализатори смятат, че Шимичка ще излезе изцяло от медийния бизнес. "Шимичка посвети миналата година на отмъщение (срещу Орбан), а медийното му портфолио беше проводник за това. Сега, когато вижда Орбан с мнозинство от две трети, вече не си струва", каза политическият анализатор Тамас Борос пред Ройтерс.
Вчера в полунощ беше спряно излъчването и на друга медия на Шимичка- радио "Леншид". В телевизионния му канал "ХирТВ" пък ще има тежки съкращения.
Шимичка е един основателите на управляващата партия "Фидес", като с Виктор Орбан са приятели още от детството си, след като завършват гимназия заедно. Първоначално медийният магнат и един от най-богатите хора в Унгария негласно подкрепя Орбан и политиките му. Лична свада между двамата обаче прераства в публичен конфликт и медиите на Шимичка се превръщат от подкрепящи Фидес и Орбан в опозиционни. Компания, притежание на някогашния съюзник на премиера, дори започва кампания с билборди из цялата страна с лозунги като “Вие работите, те крадат” и “Те са страхът, ние сме надеждата”. В отговор, правителството изменя законодателството за политическа реклама, практически налагайки забрана върху подобни кампании.
След като отношенията между Орбан и Шимичка се влошават рекламите, финансирани от държавата са почти изцяло спрени в медиите на опонента на унгарския премиер, а броят на абонаментите към тях също намалява драстично, съобщават от Budapest Business Journal.