Ми-8 и операция ''Синигер''. Как руската птичка кацна на рамото на украинското разузнаване
Руският военен хеликоптер Ми-8, който прелетя от Русия в Украйна, е бил целта на специалната операция на Главното управление на разузнаването на украинското министерство на отбраната под кодовото име "Синигер", съобщи украинският журналист Артьом Шевченко. Шевченко, който е бивш генерален директор на телевизионния канал TVi, а сега е шеф на департамента за комуникации на МВР на Украйна публикува на стената си във фейсбук нови снимки на хеликоптера, който попадна в ръцете на ВСУ заедно с резервни части за Су-27 и Су-30 СМ. Публикацията му беше в чест на Деня на независимостта на Украйна.
"Един от тези двамата офицери на Главното управление на разузнаването е авторът и изпълнителят на уникалната шестмесечна операция, довела на 9 август 2023 година до прелитането на контролирана от Украйна територия на хеликоптера Ми-8 АМТШ с бордови номер 62 от състава на 319 отделен хеликоптерен полк, базиран в авиобазата "Черниговка" на Приморския район на Русия, поделение 13984.", разказва Шевченко за снимката, на която двама мъже в бойни униформи позират на фона на вертолета.
"Неговият командир, млад офицер, още от самоно начало разбираше престъпността и несправедливостта на тази война, започната от неговата агресивна държава, повярва на нашите военни разузнавачи и успешно премина на страната на доброто, светлината и справедливостта", обяснява журналистът. Няколко дни след като генерал-майор Кирило Буданов потвърди за спецоперацията, на бял свят излизат нови подробности по нейното провеждане.
Разработката на ГУР е вървяла под кодовото име "Синица", в превод на български "Синигер". Артьом Шевченко обяснява, че цялата операция е била подобна на операцията "Диамант", проведена през 1966 година от израелското разузнаване "Мосад", което убеди иракски пилот да открадне най-съвременния по онова време съветски самолет "МиГ-21".
В момента украинците работят по документален филм от цикъла "Военното разузнаване на Украйна" за общонационалния телевизионен маратон, който ще покажат на 3 септември. В него ще разкажат за първи път историята на "правилния руски летец" на фона на многобройните трагични истории на "неправилни руски пилоти". На 7 септември за професионалния празник на украинските военни разузнавачи филмът ще има премиера и в YouTube. Засега Шевченко илюстрира само с няколко нови снимки работата на разведките по този случай.
За приземяването на Ми-8 АМТШ признаха и самите руснаци, които се опитаха да омаловажат случая и да го отдадат на загуба на ориентация на екипажа или манипулация на GPS данните от страна на украинската арми с цел да объркат навигацията. Хеликоптерът трябвало да прелети между две авиобази на руската армия като транспортно срезство за превозването на резервни части за изтребителите Су-27и Су-30 СМ. Според украинската версия пилотът още от самото начало е бил наясно с това какво прави, а семейството му предварително е било изведено от Русия и доставено в Украйна. Двамата други членове на екипажа не са знаели за маршрута, по който ще поеме машината и по време на спецоперацията са били ликвидирани. "Пилотът и семейството му се намират в Украйна, семейството го изведохме от Русия, Ми-8 остана в Украйна заедно с резервни части за самолети изтребители", обясниха от ГУР.
Операцията, аналогии с която търси Шевченко, е проведена в средата на август 1966 година, когато от Ирак открадват новия съветски изтребител "МиГ-21". Поръчител е Израел, който иска да изучи свръхсекретната технология, използвана от съветите. Цялата операция, кръстена "Диамант" е един от най-големите успехи в историята на израелското разузнаване МОСАД. Година по-рано шефът на ВВС на Израел Езер Вайцман предлага на шефа на МОСАД Меир Амит да отмъкне образец от новия самолет. СССР по онова време вече доставя самолета на арабските страни от 1963 година. Два опита за придобиването на МиГ-21 свършват с неуспех - единият от вербуваните пилоти е предаден от агент, а вторият пристига на друг самолет.
МОСАД решава да заложи на пилот, който да не е мюсюлманин. В париж с израелското посолство се свързва евреинът от Ирак Йосиф Максур, който работи като домашен помощник в християнско асирийско семейство, в което пък един от членовете на фамилията - 32-годишният Мунир Редфа минава за един от асовете на иракската военна авиация и е пилот на "Миг-21". Нуждите на израелското разузнаване съвпадат по време със започналите в Ирак гонения срещу християните и това помага Мунир Редфа да се реши на такава стъпка. МОСАД му обещава безопасност за семейството и голямо възнаграждение. Пилотът се съгласява, а в тайната кореспонденция, която води с израелските разведки, ценният самолет се споменава с ключовата дума "диамант", която се превръща и в кодово име на операцията. На 15 август 1966 година Редфа прелита от Ирак в Израел заедно със самолета. Днес самолетът, който след проучване в Израел е изпратен за изследване и САЩ, е върнат обратно в Израел в музея на ВВС. За самолета Мунир Редфа получава половин милион британски паунда. Пилотът-беглец умира през 1998 година.