Криза с авиодиспечерите в Полша: Летището във Варшава с работно време от 9:30 до 17:00
Най-голямото полско летище "Фредерик Шопен" във Варшава ще приема и изпраща самолети с работното време на квартална бакалия – от 9:30 до 17:00 часа. Това са и работните часове въобще за обслужване на трафика, за който отговорна е наземната кула във Варшава.
Ограничаване на работните часове на аеропорта, който е хъб и за транзитни пътувания на дълги разстояния става с постановление на Министерския съвет на Полша и е свързано с продължаващата от края на март напрежение между полските власти и авиодиспечерите.
Мерките ще засегнат както българските и полските туристи, които пътуват до и от България за Полша, така и онези българи, които минават през Варшава транзитно за САЩ и Далечния Изток или Прибалтика.
Правителственото постановление беше публикувано малко преди полунощ във „Вестника за законите“, аналог на българския „Държавен вестник“ и е мотивирано с „ограничена достъпност на въздухоплавателните служби, обслужващи авиационните операции и намаляване на декларирания капацитет на контролирания район ТМА Варшава. Съгласно текста на документа авиационни операции от кулата във Варшава може да се извършват от 9:30 до 17:00 ч. местно време при условие, че е осигурено авиодиспечерско обслужване.
Приемането на кацащи самолети, които ще изпълняват обратен полет още в същия ден ще бъде възможно само до 15:45 местно време. С предимства ще се обслужват полетите от 32 дестинации, сред които Лондон Хийтроу, Лондон Лутън, Лондон Станстед, Франкфурт, Ню Йорк, Чикаго, Париж, Брюксел и Истанбул, се казва още в постановлението.
Летищата в София, Варна и Бургас не са сред приоритетните, но в документа е записано, че при наличие на капацитет може да бъдат обслужвали самолети и извън тези 32 изрично упоменати. От приоритетните летища пък не може да има повече от 1 полет дневно. Постановлението влиза в сила от 1 май и ще действа до 31 май.
Кризата над полското небе дойде, след като въздухоплавателните власти във Варшава предложиха нови трудови договори на авиодиспечерите, като възнаграждението им е орязано от ок. 9 хиляди евро на 6 хиляди.
По-голяма част от диспечерите отказаха да подпишат и са в предизвестия за напускане. Ако това се случи от 1 май от общо 216 души на щат в наземната кула ще останат 36, което ще парализира въздушния трафик над Полша. Европейската комисия е взела мерки той да бъде насочен през съседни страни. 11-часовите преговори между диспечерите и агенцията по въздухоплаването във Варшава не дадоха резултат.