OffNews.bg

Кражбите от хранителни магазини в Русия са скочили с 27% от началото на войната

С 27 процента са се увеличили от началото на войната кражбите от хранителните магазини в Русия, твърди изследване на NTechLab, разработчик на система за разпознаване на лица, която си сътрудничи с търговците на дребно в Русия. Според данните, цитирани от руския канал РБК, в хранителните магазини много често стоките се крадат заедно с кошницата. Като база за сравнение са взети месеците февруари-април през 2021 година.

В периода февруари-април 2022 година в един магазин средно са регистрирани около 130 кражби, което е със 18 процента повече от същия период година по-рано. По искане на РБК компанията е анализирала информацията от система, разработена съвместно с BIT, за подобни инциденти в търговията на дребно от февруари до април 2022 г., като ги сравнява със статистиката за същия период на 2021 г. Анализирана е информация не само в търговията на дребно с хранителни стоки, но и в магазините за продажба на дрехи, детски стоки, продукти за дома, градината и ремонта.

Най-много са кражбите в хранителния сектор. Топ 5 на категориите, които през февруари-април тази година най-често са привличали крадците, включват сладкарски изделия (19% от всички кражби), колбаси (16%), алкохол (14%), сирена (13%), кафе и какао (7% ). Средният размер щетите от една кражба е 1500 рубли (44 лева), което е с 25% повече спрямо м. г.

В тенденция се е превърнала кражбата на стоки при касите за самообслужване. Там броят на участниците в подобни измами през анализирания период се е увеличил с 34%, посочва NTechLab. 

„Сега „изнасят“ всичко, крадат все повече и повече“, съгласен е топ мениджър на една от най-големите вериги за търговия на дребно с хранителни стоки. В компанията, според събеседника на РБК, за борба с кражбите подсилват охраната, изграждат системи за видеонаблюдение и поставят ключалки на скъпи стоки, както в „традиционни” категории (скъп алкохол или хайвер), така и на по-обикновени като традиционен кашкавал, краве масло или на избрана козметика и битова химия.

Снимки в интернет от руски магазини в началото на нахлуването в Украйна и налагането на санкции срещу Русия показваха продажба с електронни ключалки на артикули като презервативи, памперси и дамски превръзки.

„Веднага щом икономиката дръпне малко назад, случаите на кражби зачестяват“, потвърждава Сергей Агибалов, мениджър на групата Sportmaster. В неговата верига най-често крадците се опитват да изнесат продуктите на скъпи западни марки: „като ще е риск, да е риск“. Спецификата на "Sportmaster" не дава възможност стоките да се затварят в електронни кутии, както понякога се прави в търговията на дребно с храни, поради което, според Агибалов, компанията обръща специално внимание на "предпродажбена подготовка".

Олег Пономарьов, съсобственик на мрежите Semya и Spar в Калининград, също говори за увеличаването на загубите и отписването на стоки. По думите му кражбите са зачестили през март 2022 г. и ако в предишни години веригата е намалявала броя на охранителите, сега, напротив, те се увеличават. „Не винаги е възможно да се установи дали причината за загубите е в персонала или в клиентите, но определено ще става все по-трудно с по-нататъшно влошаване на икономиката“, казва Пономарьовв. „През последните 20 години нищо не се е променило в кой знае колко в търговията в това отношение, клептоманите не са толкова много, крадат основно бедни хора и младежи, които го правят поради липса на пари или по хулигански съображения.“