OffNews.bg

Камерън: Бомба е свалила руския самолет над Синай

Причина за катастрофата на руския „Еърбъс“, паднал на 31 октомври в Египет, е взрив на двигателя, съобщи ТАСС, позовавайки се на публикации в египетски медии. Те на свой ред цитират неназовани източници в разследващата комисия.

Бързото падане на лайнера свидетелствало за мощен взрив, последван от отказ на всички двигатели, пожар и разпадане на самолета във въздуха.

Британският премиер Дейвид Камерън допуска, че трагедията е предизвикана от експлозия на бомба, внесена по-рано в самолета.

И двете версии бяха широко коментирани, след като излезе съобщение, че американски спътник е засякъл „горещо проблясване“ над Синай, съвпадащо с момента на катастрофата.

Официалните руски и египетски представители продължават да повтарят, че е рано да се правят каквито и да било заключения. Египет от самото начало лансира най-вече версията за технически проблем в самолета.

Германският вестник "Франкфуртер алгемайне", цитиран от БНР, коментира, че всяка от участващите в разследването страни гони свои собствени цели. Египетските власти са заинтересовани да отхвърлят версията за атентат, защото не биха искали трагедията да отблъсне чуждите туристи от страната.

Атентатът не е изгоден и за Москва, защото така ще излезе, че терористи отмъщават на обикновени граждани за руските удари по позиции на "Ислямска държава" в Сирия. А европейските страни производителки на „Еърбъс“-и, държат да се отхвърли версията за технически проблеми в самолета.

Днес свързана с „Ислямска държава“ терористична групировка, действаща в Синай, отново настоя, че именно тя стои зад свалянето на самолета. По света почти никой наблюдател не приема сериозно тези твърдения, с които терористите преувеличават своите сили и обхват на действия.

По-рано днес руските власти съобщиха, че на Синайския полуостров зоната за издирване на части от самолета и останки от телата на загиналите е разширена до 40 квадратни километра. Веднъж тя вече беше разширявана – от 20 на 30 кв. км.

Телевизия Си Ен Ен, която привлича видни авиационни експерти да коментират катастрофата, отбеляза днес, че опашката на самолета е паднала на над 5 километра от основната част от корпуса му. Това би могло косвено да потвърди известната вече версия, че евентуално лош ремонт на опашната част на самолета след инцидент и повреда при едно кацане през 2001 г. е довел до разпадане на машината във въздуха.

„За мен опашката се е отделила от самолета преди да е имало експлозивно събитие и преди огън да обхване машината“, казва специалистката Мери Скиаво, бивш главен инспектор в транспортното министерство на САЩ.

Скиаво добавя, че веднъж е работила по случай, в който неремонтирана опашка е свалила самолет почти две десетилетия след повредата.

„Лошият ремонт е като тиктакаща адска машина, защото след като на самолета го има, той е там завинаги“, казва тя.

Междувременно и „Бритиш еъруейз“ спря полетите си от курорта Шарм ел-Шейх в Синай, мястото, откъдето руският самолет със седем души екипаж и 217 пътници излетя в събота сутрин в посока към Санкт Петербург.

Веднага след трагедията британската компания не последва предпазната мярка взета от други компании, включително „Ер Франс“ - КЛМ и „Луфтханза“.

Във връзка с новото решение от кабинета на британския премиер Дейвид Камерън са изразили опасения, че крушението на самолета може да е резултат от взрив на бомба вътре в него.

„Докато разследването още продължава, ние не можем да кажем категорично защо се е разбил руският самолет – се казва в официалното изявление. - Но след като излиза повече информация, ние вече сме загрижени, че самолетът може да е бил свален от взривно устройство.“

Следва пояснението, че отлагането на полетите от Шарм ел-Шейх е предпазно действие, което трябва да позволи на „британски авиационни експерти да преценят мерките за сигурност на летището на Шарм ел-Шейх“.

Версията за бомба проверяват и следователите, които подлагат на анализи всички останки от машината и от жертвите. Днес руски източници съобщиха, че по тях не са открити следи от взривно вещество.