Какво стана, когато Индия забрани ТикТок? И какво, ако и САЩ го направи
TikTok беше едно от най-популярните приложения в Индия - докато не беше забранено през 2020 г. Урок за това какво може да се случи, ако забраната в САЩ продължи, пише Би Би Си. Както OFFNews писа, САЩ подписа закон, който може да унищожи приложението и в Щатите.
Преди четири години Индия беше най-големият пазар на TikTok. Приложението можеше да се похвали с растяща база от 200 милиона потребители, процъфтяващи субкултури и понякога променящи живота възможности за създателите и инфлуенсърите. TikTok изглеждаше неудържим - до момента, в който тлеещото напрежение на границата между Индия и Китай не избухна в смъртоносно насилие.
След сблъсъка по границата индийското правителство забрани приложението на 29 юни 2020 г. Почти за една нощ TikTok изчезна. Но акаунтите и видеоклиповете на индийския TikTok все още са онлайн, застинали във времето, когато приложението току-що се бе превърнало в културен гигант.
В някои отношения случката може да предложи картина на това, което може да се случи в Съединените щати. На 24 април президентът Джо Байдън подписа законопроект, който в крайна сметка би могъл да забрани TikTok в САЩ след години на заплахи и неуспешни закони. Законът изисква от компанията собственик на TikTok, Bytedance, да продаде дела си в приложението в рамките на следващите девет месеца, с допълнителен тримесечен гратисен период, или да бъде изправена пред потенциална забрана в страната. Bytedance заявява, че няма намерение да продава платформата за социални медии и обещава да оспори законодателството в съда.
Забраната на масово приложение за социални медии би била безпрецедентен момент в американската технологична история, въпреки че предстоящата съдебна битка оставя съдбата на TikTok неясна. Но опитът на Индия показва какво може да се случи, когато голяма държава изтрие TikTok от смартфоните на своите граждани. Индия също не е единствената държава, предприела тази стъпка - през ноември 2023 г. Непал също обяви решение да забрани TikTok, а Пакистан въведе редица временни забрани от 2020 г. насам. Докато 150-те милиона потребители на приложението в САЩ скролват из видеоклиповете в неизвестност за бъдещето, историята на индийската забрана на TikTok показва, че потребителите бързо се адаптират, но и че когато TikTok умре, голяма част от културата му умира заедно с него.
Сухарита Тиаги, филмов критик от Мумбай, е увеличила броя на последователите си до 11 000, преди TikTok да бъде е свален, а някои от нейните видеоклипове са събрали милиони гледания.
"TikTok беше огромен. Хората се събираха в цялата страна, танцуваха, правеха скечове, публикуваха как управляват стопанството си в малкия си град на хълмовете", казва Тиаги. "Имаше огромен брой хора, които изведнъж получиха тази видимост, която винаги преди им е била отказвана, но сега беше възможна."
Приложението е особен феномен заради начините, по които неговият алгоритъм дава възможности на индийските потребители от селските райони, които успяват да намерят аудитория и дори да достигнат статут на знаменитости, невъзможен в други приложения.
"За първи път то демократизира реакциите на съдържанието", казва базираният в Ню Делхи технологичен писател и анализатор Прасанто К. Рой. "Започнахме да виждаме много от тези селяни, които са доста ниско в социално-икономическата стълбица и които никога не биха си и помислили, че ще получат последователи или ще печелят пари от това. А търсачката на TikTok щеше да ги достави на потребителите, които искаха да ги видят. Нищо подобно не съществуваше по отношение на хиперлокалните видеоклипове."
TikTok има подобно културно значение и в САЩ, където нишовите общности процъфтяват и неизброимо количество малки творци и бизнеси разчитат на прехраната си чрез приложението. Това е вид успех, който е по-слабо разпространен в другите платформи на социални медии. Instagram например като цяло е настроен повече за консумиране на съдържание от акаунти с големи последователи, докато TikTok набляга повече на насърчаването на редовните потребители да публикуват.
Когато TikTok излезе от употреба в Индия, правителството забрани 58 други китайски приложения заедно с него, включително някои, които в момента набират популярност в САЩ, като например приложението за пазаруване на модни стоки Shein. С течение на годините Индия забрани още над сто китайски приложения, въпреки че наскоро преговорите върнаха индийската версия на Shein онлайн.
Същото може да се случи и в САЩ. Новият закон е прецедент и създава механизъм, чрез който американското правителство може да се отърве от други китайски приложения. Загрижеността за неприкосновеността на личния живот и националната сигурност, която политиците изразяват по отношение на TikTok, може да се отнася и за множество други компании.
А когато едно популярно приложение бъде премахнато, други могат да се опитат да запълнят празнината. "Веднага след като TikTok беше забранен, се отвори възможност за многомилиардна печалба", казва Нихил Пахва, индийски анализатор на технологичните политики и основател на новинарския сайт MediaNama. "Множество индийски стартъпи стартираха или се промениха, за да запълнят празнината."
В продължение на месеци индийската технологична преса беше залята от новини за тези шумни нови индийски компании за социални медии, с имена Chingari, Moj и MX Taka Tak. Някои от тях постигнаха първоначален успех, като привлякоха бивши звезди на TikTok на своите платформи и си осигуриха инвестиции и дори правителствена подкрепа. Индийският пазар на социални услуги се разцепи на различни части, докато новите приложения се бореха за доминация, но тази златна треска след ТикТок не продължи дълго.
През август 2020 г. Instagram стартира видеоканал с кратка форма, наречен Reels, само няколко месеца след забраната на TikTok. Месец по-късно YouTube последва примера с Shorts - своя собствена функционалност, имитираща TikTok. Instagram и YouTube вече се бяха утвърдили в Индия и полето на новите стартиращи предприятия нямаше шанс.
"Имаше много шум около алтернативите на TikTok, но повечето от тях изчезнаха в дългосрочен план", казва Пратек Вагре, изпълнителен директор на Internet Freedom Foundation, индийска група за защита на правата на потребителите. "В крайна сметка вероятно най-много спечели Instagram."
По-големите създатели на индийския TikTok и техните фенове не след дълго се преместиха в приложенията на Meta и Google и много от тях намериха там сходен успех.
Например Гит, индийски инфлуенсър в социалните мрежи, който се представя само с първото си име, издигнал се до сатута на истинска звезда в TikTok, като преподава "американски английски" и дава съвети за живота и ободряващи беседи. По времето, когато TikTok е забранен, тя вече има 10 милиона последователи в три акаунта.
През 2020 г. в интервю за Би Би Си Гит споделя опасенията си за бъдещето на кариерата си. Но четири години по-късно тя вече е събрала почти пет милиона последователи в Instagram и YouTube.
Потребителите и експертите, с които Би Би Си разговаря обаче казват, че нещо е било изгубено при прехода след ТикТок. Instagram и YouTube може и да са погълнали трафика на TikTok, но приложенията не са пресъздали усещането на индийския TikTok.
"TikTok беше сравнително различен вид потребителска база, що се отнася до създателите", казва Pahwa. "Имаше фермери, зидари и хора от малки градове, които качваха видеоклипове в TikTok. Това не се вижда толкова често в YouTube Shorts и Instagram Reels. Механизмът за откриване на TikTok е много различен."
Ако TikTok бъде забранен в САЩ, американският пейзаж на социалните медии може да тръгне по подобен път като този в Индия. Четири години след забраната Instagram и YouTube вече са се утвърдили като дом на кратките видеоклипове. Дори LinkedIn експериментира с видеоканал в стил TikTok.
Конкурентите на приложението доказаха, че не е необходимо да пресъздават културата на TikTok, за да постигнат успех. Възможно е, ако не и вероятно, американското хиперлокално и нишово съдържание да изчезне, точно както стана в Индия. Всъщност културните последици за САЩ биха били много по-значителни. Според изследователския център Pew почти една трета от американците на възраст от 18 до 29 години получават новините си от TikTok.
В САЩ има по-малко потребители на TikTok в разцвета на силите си от 200-те милиона в Индия, но в Индия живеят 1,4 милиарда души. Според съобщенията TikTok има 170 милиона потребители в САЩ, което е повече от половината от населението на страната.
"Когато Индия забрани TikTok, приложението не беше този гигант, който е сега", казва Тиаги. "През последните няколко години то доведе до културна революция. Мисля, че забраната му сега в Америка би имала много по-голямо въздействие."
Това, което вече е различно, е реакцията на TikTok. Компанията се закани да води съдебна битка срещу новия закон на американското правителство - битка, която може да стигне до Върховния съд на САЩ. TikTok можеше да отправи подобно правно предизвикателство срещу забраната в Индия, но не го направи.
"Китайските компании имат основателна причина да се колебаят дали да се обърнат към съдилищата в Индия срещу индийското правителство", казва Рой. "Не мисля, че те ще им бъдат много симпатични."
Забраната на Индия също беше незабавна и влезе в сила за няколко седмици. Предстоящото съдебно оспорване на TikTok в САЩ може да обвърже закона с години и няма сигурност, че законодателството ще издържи на битката в съдилищата.
Съществува и много по-голяма вероятност забраната на TikTok в САЩ да предизвика търговска война. "Мисля, че има голяма вероятност за реципрочни мерки от страна на Китай", казва Пахва. Китай осъди Индия за забраната на TikTok, но не последваха явни ответни мерки. САЩ може да нямат такъв късмет.
*Статията преведе Искра Ангелова.