OffNews.bg

Какво се знае след катастрофата на етиопския самолет

Американският производител на самолети Боинг е изправен пред много въпроси след катастрофата на етиопски самолет, в който са загинали 157 души. Това е втората катастрофа на Боинг 737 Макс-8, като само преди пет месец друг техен самолет на индонезийската компания „Лайън еър” загуби височина малко след излитане. При инцидента загинаха 189 души.

В отговор много авиокомпании вече заземяват всички свои самолети от този модел, а експерти коментират, че е твърде рано, за да се каже какво е причинило катастрофата.

Какво се случи в неделя?

От етиопските авиолинии казват, че самолетът, полет ЕТ302, се е разбил в 08:44 местно време, което е само шест минути след като е напуснал Адис Абеба. Той е трябвало на пристигне в Найроби.

Пилотът е съобщил за технически проблем и е поискал да се върне в Адис Абеба.

"На този етап не можем да изключим нищо", заявява изпълнителният директор на етиопските авиолинии Теволде Гебремарим пред репортери в международното летище Боле.

Самолетът е бил управляван от старши капитан Яред Геточу, който има над 8000 часа във въздуха.

Би Би Си съобщава, че по данни на радара за въздушното движение Flightradar24 след излитането на самолета вертикалната му скорост е била нестабилна.

На борда са пътували пътници от над 30 страни, включително 32-ма кенийци, 18 канадци и 7 британци. Според официален представител на ООН най-малко 19 са жертвите, свързани и работещи към организацията. Те пътували към среща на ООН за околната среда, в Найроби, която днес започна с минута мълчание.

Съпругата и децата на словашки депутат Антон Хрнко също са били на борда.

Междувременно грък на име Антонис Мавропулос пише, че е закъснял за полета с две минути и е бил ядосан от факта, че не са го допуснали. „Изглежда това е бил моят щастлив ден“, споделя той във Фейсбук.

Какво се знае за самолета?

Самолетът Боинг 737 Макс-8 е в търговска употреба едва от 2017 година. Той е сред 6-те самолета от този модел, които етиопските авиолинии закупуват като част от разширяването си. Същият самолет е претърпял много строга техническа проверка на 4 февруари.

От Боинг съобщават, че скърбят за случилото се и изпращат екип, който да помогне на разследването.

След катастрофата на „Лайън еър“ миналия октомври следователите заявиха, че пилотите са се борили с автоматизирана система, предназначена да задържи самолета от срив - нова характеристика на Боинг 737 – Макс. Тя е трябвало да поддържа необходимата височина, но е давала грешка и е накланяла носа му надолу, което може би е грешка в сензорите на самолета. Тогава пилотите се борили с машината, а това се е случило около 20 пъти. Дали това се е случило и по време на вчерашната катастрофа с етиопския самолет, все още не е ясно.

Би Би Си припомня, че и двата инцидента се случват след излитането.

Експерти коментират случаите като „много подозрителни“, а от Боинг се очаква да се справи с този проблем в най-скоро време. Все пак, след случая през октомври, производителят предупреди авиокомпаниите за проблеми с автоматизираната система.

Разбира се, няма как само ден след катастрофата да се разбере дали грешката е техническа или човешка.

Етиопските авиолинии имат добра репутация за безопасност, въпреки че през 2010 година техен самолет се разбива в Средиземно море малко след като напуска Бейрут.

Кой ще се заеме с разследването?

Разследването ще бъде водено от етиопските власти, координиращи се с екипи от експерти от Боинг и Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ.

Неотложен приоритет за следователите ще бъде да намерят двата рекордера на кабината на самолета - един за данни и друг за пилотските записи на глас.

Към този момент компанията няма да използва тези самолети за полетите си. Тя използва друг модел самолет за първия си полет до Кения след катастрофата, която пристигна в 10:25 местно време днес.

Китай също забрани употребата на Боинг 737-Макс.

Изявление направи и министър-председателят на Етиопия Аби Ахмед. "Инцидентът е шокиращ и трагичен. Както знаем, Етиопските авиолинии е уважавана компания, с добра репутация по отношение на сигурността. Причината за инцидента ще бъде щателно разследвана от професионалисти и резултатите ще бъдат публично оповестени”, каза той.