Какво куца във версията на Путин за гибелта на Евгений Пригожин
Поддръжниците на Евгений Пригожин приемат скептично думите на Владимир Путин, че причината за смъртта на ръководителя на ЧВК "Вагнер" може да е взрив на ръчна граната на борда на самолета му, а по делото се твърди, че има следи от наркотици, коментира Би Би Си.
Самолетът на Пригожин се разби на 23 август в Тверска област. Загинаха десет души на борда: самият Пригожин, дясната му ръка Дмитрий Уткин, други сътрудници и трима членове на екипажа.
Два месеца преди смъртта си Пригожин и неговите командири се опитват да организират въоръжен бунт, настъпвайки към Москва, но в последния момент сключват мир.
Ако се съди по видеозаписите от момента на падането на самолета и разпръснатите отломки на голяма площ, той се е разпаднал още във въздуха.
"Можеше да е техническа повреда, но много неочаквана и сериозна. Например унищожаване на самолета", казва авиационен инженер, който се занимава с поддръжка на самолети на голямо летище.
"При катастрофа самолетът може да превиши скорост, след която здравината на конструкцията не е достатъчна. Но мисля, че там всичко е било съвсем просто - части от самолета са падали безразборно. Той се разпадна във въздуха, на доста голяма височина", допълва източникът.
При разследването се разглеждат различни версии за катастрофата, включително терористична атака и попадение на ракета.
В четвъртък на форума "Валдай" Владимир Путин заяви, че в телата на загиналите при катастрофата са открити фрагменти от ръчни гранати и че не е имало външно въздействие върху самолета, като се позова на доклад на ръководителя на Следствения комитет Александър Бастрикин.
"За съжаление, не е извършена експертиза за наличие на алкохол или наркотици в кръвта на загиналите, въпреки че знаем, че след известните събития в компаниите в Санкт Петербург ФСБ откри не само 10 милиарда в брой, но и пет килограма кокаин. Според мен би било необходимо да се направи такава експертиза", добави Путин.
Доколко са достоверни версиите за ръчна граната и злоупотреба с наркотици, довели до катастрофата?
Възможно ли е самолетът да е рухнал във въздуха вследствие на експлозия на ръчна граната на борда?
Теоретично, да. Една ръчна осколочна граната, особено отбранителна, като известната Ф-1 "Лимонка", е много мощна благодарение на здравия си чугунен корпус. Нейните фрагменти биха могли например да прекъснат тръбопроводите на хидравличните системи и да предизвикат загуба на контрол над лайнера.
Освен това взривът на голяма височина може да доведе до незабавна декомпресия, когато голямата разлика в налягането кара въздуха в кабината да излезе навън, причинявайки допълнителни структурни повреди и бързо изпадане в безсъзнание на хората на борда.
Особена опасност представлява възможното разкъсване на задната херметична преграда - преградата, отделяща пътническия салон от херметичната опашна част на самолета. Това може да доведе до разрушаване на разположените там системи за управление и дори до откъсване на опашната част, след което самолетът е обречен.
Изпускането на налягането обаче не винаги води до катастрофа - в повечето случаи подобни инциденти завършват благополучно. Двигателите не се влияят от понижаването на налягането, системите за управление са дублирани, съвременните самолети са доста здрави и са оборудвани с аварийни кислородни маски.
Възможно ли е на борда да е попаднала граната?
От 2011 г. на летище "Шереметиево" работи Терминал А за бизнес авиация. Пасажерите на бизнес самолети, излитащи оттам, трябва да преминат през стандартизирана процедура за проверка за забранени предмети - това се отнася за личния преглед, багажа, ръчния багаж и всичко друго, което се внася на борда.
Ако е била извършена такава проверка, вероятността службата за сигурност на терминала да е пропуснала ръчна граната е нищожна.
Генералният директор на Avia Group LLC, дъщерно дружество на международното летище "Шереметиево", което управлява терминала за бизнес авиация, написа в телеграм канала ВЧК-ОГПУ, че е научил за версията за гранатата от изявлението на Путин. Според Михаил Семьонов по-рано разследващите не са имали въпроси за сигурността и внасянето на оръжия и боеприпаси на борда, "но сега вероятно ще имат".
Според ВЧК-ОГПУ пренасянето на забранени предмети като оръжия и боеприпаси на борда на самолета през зоната за транспортна сигурност е възможно само с одобрението на службата за транспортна сигурност на летище "Шереметиево", която се контролира от офицер от ФСБ с чин полковник.
Какво още не е наред с версията за гранатата и наркотиците?
Много преди участието си в бойните действия в Украйна ЧВК "Вагнер" провежда бойни операции в редица страни в Африка, както и в Сирия. Тя има богат опит в транспортирането на оръжия и боеприпаси, гръбнакът ѝ - професионални военни, които знаят как да боравят с опасни товари, други в близкото обкръжение на Пригожин и Уткин не биха могли да бъдат.
За да се взриви една граната във въздуха, не е достатъчно да я пренесеш на борда - трябва да завиеш взривателя в нея, което само по себе си е безразсъдно, и след това да издърпаш предпазния щифт.
В речта си на форума "Валдай" Владимир Путин намекна, че някои от хората на борда може да са употребили алкохол или наркотици, като се позова на петте килограма кокаин, за които се твърди, че са открити при обиска на фирмата на Пригожин в Санкт Петербург.
Тези, които познават Пригожин, обаче твърдят, че нито той, нито Уткин, нито някой друг от ръководството на "Вагнер" е бил пристрастен към наркотиците и алкохола. Нещо повече, на всички нива в компанията се е поддържала атмосфера на нетърпимост към променящите съзнанието наркотици, а нарушителите са били строго наказвани.
"Онези, които са били в "оркестъра", знаят какво е последвало", пише в публикацията на Телеграм в канала на специалните сили. - Уволнението, включването в черния списък и паричната глоба бяха най-малкото. Понякога в играта влизаше контейнерът или д-р Стечкин".
Телеграм каналът на "Вагнер" GreyZone твърди, че петте килограма кокаин, за които говори Путин, са "прах, имитиращ наркотик", който "музикантите" са използвали в операциите си, и следователите от ФСБ са го върнали след проверка.
Така или иначе, не се съобщава за наказателно дело за трафик на наркотици, образувано срещу Пригожин или служители на неговата компания.
Не е известно и за такива задължителни оперативно-следствени действия като претърсване по местоживеене на заподозрените в експлозията на бойна граната на борда на самолета.
Може ли случаят да бъде приключен?
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви, че докладът на следователите по случая със самолетната катастрофа на Евгений Пригожин все още не е окончателен, разследването продължава, а казаното от Путин на форума във Валдай е "един от установените факти".
Първоначално разследването разглеждаше различни версии - включително, че самолетът е бил поразен от зенитна ракета или терористична атака на борда, пилотска грешка или техническа неизправност.
Самолетът Embraer-135, с който се разбиват Пригожин и съратниците му, е произведен от бразилска компания, но Русия, в разрез с международната практика, отказва да допусне специалисти от производителя да се включат в разследването.
Официално руският президент не назова причината за катастрофата, въпреки че това, до което се домогваше, е съвсем ясно. Едва ли някой сериозно вярва, че заключенията на официалното разследване ще противоречат на изявлението на Владимир Путин: той каза, че граната значи граната, а виновни за това са загиналите вагнеровци.
Веднага след самолетната катастрофа много руснаци, независимо от отношението си към стопанина на Кремъл или към началника на ЧВК "Вагнер", изразиха твърдото си убеждение, че по този начин Путин отмъщава на Пригожин и Уткин за юнския бунт.
През годините на своето управление в Кремъл Путин си изгради имидж на силен владетел, който не прощава изневяра. Може би сега за него не е толкова важно дали неговата версия за случилото се е достоверна. Важното е поддръжниците на версията за наказване на бунтовниците да бъдат убедени в собствената си правота.