OffNews.bg

"Как да мислим за Одрин по различен начин от този за Солун и Кърджали?"

"Как да мислим за Одрин по различен начин от този за Солун и Кърджали? Как да приемем, че не са свързани Газиантеп и Алепо, Мардин и Асеки, Сиирт и Мосул? Възможно ли е да мислим различно за Газиантеп и Алепо, Ризе и Батуми, Бурса и Скопие?"

Това е заявил турският президент Реджеп Ердоган днес в Бурса, цитиран от кореспондент на БГНЕС.

От агенцията добавят, че той е извел 3 акцента в своята програма: връщането на смъртното наказание, за опазването на културно-историческото наследство в бившата Османска империя и за необходимостта от нов подход към изучаването на историята на Турция.

Президентът поясни, че няма проблеми със суверенитета на нито една друга държава и уважава границите на страните, но някои неща трябва да се помнят:

„Днес, ако ние споменем Сирия, Ирак, Крим, Западна Тракия, Босна, определени хора ни гледат така, сякаш сме извънземни пришълци. И даже отиват по-напред в невежеството си с въпроса: „Каква е връзката на Турция със Сирия, Ирак или Босна?“ Ние не говорим за други светове, тези географски територии са парчета от нашата душа. Възможно ли е да мислим различно за Газиантеп и Алепо, Ризе и Батуми, Бурса и Скопие? Физически тези градове са в границите на други държави, но границите на сърцето ни са широки и обхващат и тях. Ние уважаваме границите на всички страни и нямаме ни най-малък проблем със суверенитета им. Наша грижа обаче са защитата и опазването на живеещите в тях наши братя и културно-историческото наследство. Защото във всяко кътче от тази география има следи от стъпките на нашите предци, проливали кръвта си там, там са и гробовете им. По земите на 30 държави ние имаме нашите герои и мъченици. Всичко това може ли да бъде откъснато от нас?“, запита риторично Ердоган.

„Определени кръгове се опитват да ни накарат да забравим изцяло миналото си. Но дори ние да го забравим, историята го помни, както и противниците ни. За съжаление, тази велика нация в един период бе подложена на преднамерена политика, целяща откъсването му от собствената му история и собственото му минало. В продължение на много години изкривената образователна система, действаща в началното и средното училище, в гимназията, внушава на децата ни, че нашата история започва преди 90 години. Знаете ли как ни обучаваха нас – лягай, лягай, спи, спи, спи, лягай. Това беше линията на нашето израстване, но възможно ли е така да израсте едно поколение? Преди 1 000 години предците ни са стъпили в Анадол, а по-късно с Мустафа Кемал Ататюрк са стигнали до Самсун и са продължили пътя си. И са ни поставили срещу ето такава изкривена ситуация. Въпреки всичко това, преди дълго време името Турция на тези земи е дадено от анадолските селджуци“, коментира президентът, цитиран от БГНЕС.

Според него Турция не е приела доброволно настоящите си граници и трябва да се помни, че много основатели на страната са родени по земи, които са извън сегашната ѝ граница:

"Нали разбирате какво искам да кажа – че дотук се е стигнало след дългите времена на постоянни войни и нуждата от кратка пауза е довела до тези последици. Спорните обстоятелства на онзи сгрешен период, на които сме жертва, е трябвало да бъдат загърбени и така да се изградят държавата и общественият живот. Ето това ние не можем да приемем, няма такова нещо. Сега е наложително да се откажем от тази фалшива история и възприемането на цивилизацията.“

От БГНЕС отбелязват, че думите на Ердоган в Бурса звучат като отговор на изреченото от него на 15 октомври, което предизвика остра реакция в Гърция:

„Турция е страна, отворила обятията си за потърпевшите от всички конфликти и битки в Украйна, Грузия, Азербайджан, Армения, Сирия, Ирак. Нашите физически граници са други. Други са и границите на сърцето ни. Разбира се, че зачитаме физическите граници, но не можем да очертаем граници на сърцето си и това не бихме го допуснали. Питат ни защо се интересуваме от Ирак и Сирия, от Украйна, Грузия и Крим, от Азербайджан и Карабах, от Балканите и Северна Африка. Но тези страни не са ни чужди. Как да отделим Ризе от Батуми? Как да мислим за Одрин по различен начин от този за Солун и Кърджали? Как да приемем, че не са свързани Газиантеп и Алепо, Мардин и Асеки, Сиирт и Мосул? Тръгнете от Хатай за Мароко и навсякъде в Близкия Изток и Северна Африка ще се натъкнете на следите на нашите предци. Същото е и от Тракия до Източна Европа, фактите за предшествениците ни са на всяка стъпка по тази география. Ако имаме някакъв въпрос около Националния договор, описан в историческите книги, ние не можем сами да търсим отговора. Напротив, натоварени сме с ангажимент и дълг. Ако отречем, че говорим на един и същ език, и споделяме еднаква култура от Средна Азия до Сибир, ще се наложи да се отречем от самите себе си. Нашата култура не допуска отричането на истините и оригинала. Затова е наш дълг и наше право да се интересуваме от Тракия, Сирия, Либия, Карабах, Босна и другите братски райони. Обратното няма да ни бъде позволено от народа. Турция не е само Турция, националното самосъзнание за нас е изключително важно и ще разчитаме само на себе си.“