OffNews.bg

Изборът не е голям. Къде могат да почиват руските туристи това лято?

Войната и санкциите отново затвориха небето около Русия. В началото на юни 2022 г. само до 19 държави може да се лети директно от страната. През февруари 2022 г., преди нахлуването в Украйна, броят им е почти 50 - въпреки че тогава все още са в сила ограниченията за ковид, съобщава Би Би Си.

За трета поредна година туристическата индустрия в Русия е в кризисен режим: през първите 2 г. тя пострада от пандемията от коронавирус и свързаните с нея ограничения, а през 2022 г. ситуацията бе коренно променена от руската инвазия в Украйна.

От края на февруари западните държави една по една започнаха да затварят въздушното си пространство за руските авиокомпании. Западните превозвачи също спряха да летят до Русия.

В резултат на това небето в цялата страна беше затворено. До началото на юни туристите от Русия можеха да пътуват без прекачване до 19 държави, изчисли Би Би Си въз основа на данни от Асоциацията на туроператорите на Русия (АТОР).

Два дни преди войната е било възможно да се лети директно от Русия до почти 50 държави.

Около десетина от тях обаче все още не приемат руски туристи заради ковид ограничения - пътниците трябва да преминат карантина или се нуждаят от европейски сертификат за ваксинация.

По време на войната обаче много подобни ограничения по света са отменени. Ако нямаше война, в началото на юни щеше да е възможно да се лети от Русия до много повече дестинации.

Нови транспортни възли

Сега руският пътник трябва да лети с няколко прекачвания, за да стигне до Европа. Един от най-популярните транспортни центрове е Истанбул, който е достъпен от Русия.

Няколко руски авиокомпании - Red Wings, Azur Air, Aeroflot и други, извършват полети до Турция. Повечето полети обаче се извършват от чуждестранни превозвачи, предимно от Turkish Airlines. За разлика от руските авиокомпании, срещу нея няма ограничения и тя може да лети свободно до и от Русия.

На руските авиокомпании е забранено да извършват полети с наети самолети. Как властите се опитват да решат проблема

Турските превозвачи летят и по-бързо - за разлика от руските авиокомпании на тях не им се налага да летят из ЕС. Например полетът Москва-Анталия на турските авиолинии продължава около четири часа (според услугата Flightradar), а полетът по същия маршрут на руската компания Red Wings - почти пет часа.

Белград в Сърбия се превърна във важен хъб, най-вече за полети до Европа. Сръбските власти отказват да се присъединят към санкциите на ЕС, а националният превозвач Air Serbia продължава да лети директно до Москва и Санкт Петербург. Освен това авиокомпанията щеше да започне полети до Сочи на 12 юни - и според Flightradar те наистина са започнали.

Сърбия остава почти единствената страна в Европа, с която Русия има директни полети. Страните от ЕС са недоволни от отказа на сръбските власти да се присъединят към санкциите. Така например в края на май Европейският парламент изрази недоволство от "непрекъснатите полети между Белград и Москва".

Според агенцията в края на май един от самолетите на Air Serbia е бил блокиран в Москва. Проблемът е в позицията на производителя на една от резервните части, който не желае да одобри ремонта, извършен в Москва. В крайна сметка самолетът напуска Русия с няколко дни закъснение. По данни на службата Flightradar самолетът продължава да лети до Москва и през юни.

Страните от Персийския залив също започнаха да набират популярност - възможно е да се направи връзка от Москва до Дубай или Бахрейн, но явно е, че полетът през тях до Европа отнема много повече време.

Сред европейските градове Вилнюс неочаквано се е превърнал в транспортен център, но руснаците стигат до него, като пресичат сухопътната граница.

Според АТОР обаче организираните туристи летят предимно до страните, до които могат да стигнат директно - Турция, Египет и самопровъзгласената Абхазия. И, разбира се, към самата Русия.

В Русия с намеса

Войната се отрази и на пътуванията в Русия: от три месеца повечето летища в южната част на страната са затворени. На 11 юни Федералната агенция за въздушен транспорт удължи забраната за полети до летища в Централна и Южна Русия за 18-и път, този път до 18 юни.

Затова туристите отиват в Краснодарския край, защото Сочи е един от малкото курорти, където летището все още работи. Така по данни на АТОР около 60% от всички продадени екскурзии в Русия са в Краснодарския край.

От края на февруари западните държави една по една затварят въздушното си пространство за руските авиокомпании.

На окупирания от Русия Крим се падат около 12-15% от резервациите. ATOR пише, че резервациите за Крим са намалели с 50-80% тази година в сравнение с 2021 г. Летище Симферопол остава затворено. През 2021 г. това летище е обслужило 6,8 милиона души, което е максималният брой в историята му. През лятото е планирано разширяване на географията на полетите до 50 руски града.

Туристите все още се опитват да почиват в Крим, но стигат дотам по суша. Сега 70% от туристическия поток в региона се пада на тези, които пристигат с автомобил, съобщи Министерството на туризма на Крим.

Според същите кримски власти обаче пътят от Централна Русия до полуострова с автомобил отнема 10-13 часа.

Прессекретарят на Руския съюз на туристическата индустрия Ирина Тюрина заяви в средата на май, че продажбите на хотели в Крим са спаднали пет пъти през лятото. От пресслужбата на пълномощния представител на руския президент в Южния федерален окръг обаче отрекоха масовото отменяне на резервации.

Въпреки това представителите на туристическия бранш продължават да настояват: миналата седмица Руският съюз на туристическата индустрия съобщи, че в началото на юни търсенето на почивки в Крим е било с 46% по-малко от миналата година - именно заради транспортните проблеми.