OffNews.bg

Имало ли е украински военнопленници в сваления край Белгород руски самолет Ил-76

Имало ли е украински военнопленници на руския самолет Ил-76, който днес се разби край Белгород?

Днес руските медии публикуваха списък с имената на 65 бойци от ВСУ, които са загинали при катастрофата, но много данни противоречат на твърденията на руските власти и, вероятно, те не отговарят на действителността.

Какво знаем до момента?

Тази сутринт около 11:00 часа в Белгородска област падна руски самолет.

Кой го свали?

Информацията е противоречива. На страниците на Украинска правда се появи информация, че това е дело на ВСУ. По-късно текстът бе изтрит.

Възможно е да е вярно, възможно е и да не е. Помним не един случаи, когато руски самолети са свалени от приятелски огън или са се срещали със земната повърхност след техническа неизправност.

Видеа от инцидента има в много Телеграм канали, както украински, така и руски. Ако ги сравним със записите от други подобни инциденти, то прави впечатление, че взривът е много по-мощен от обичайното при падане на самолет. Това подкрепя тезата, която се появи по-рано днес, че на борда са превозвани ракети за С-300.

Самолетите Ил-76 се използват както за превоз на жива сила, така и за превоз на техника, боеприпаси и т.н.

МО на Русия твърди, че на борда на самолета са били 65 военнопленници, 6 членове на екипажа и само 3-ма души, съпровождащи пленниците. Това дори на пръв поглед звучи съмнително. Бившият военнопленник Максим Колесников пише, че когато той е бил на самолет от Брянск към Белгород, 50 военнопленници са били пазени от 20 руски военни полицаи.

Освен това обичайно военнопленниците ги превозват със самолет до територията на Беларус, а не до територия, която е съвсем близо до територията на Украйна. 

Известната руска пропагандистка Маргарита Симонян побърза да качи списък с така наречените военнопленници, които уж са се намирали на борда на самолета. Информацията веднага бе тиражирана от руските и украински медии. Съвсем скоро след това обаче се разбра, че имената на 17 от украинците в списъка са били обменени на 3-ти януари. Което показва, че тези списъци не са достоверни.

Преди да ги публикува Симонян написа: „Самолетът и екипажът са наши. Пленниците – техни. Свалиха самолета – те. Останалата информация е от лукавия“. 

Представителят на Главното управление на разузнаването на Украйна – Андрей Юсов в ефира на радио „Свобода“ потвърди, че за днес е бил планиран обмен на военнопленници 192 срещу 192. Размяната е била насрочена за следобедните часове. Също така той добави, че предвид ситуацията, тя едва ли ще се състои. По-късно от руска страна обявиха, че едва ли ще се състои обмен въобще в близко време.

В различни украински телеграм канали има информация относно това, че самолетът Ил-76 е летял над Египет, Саудитска Арабия и Иран, а след това около Сирия е изгубен от радарите, а после се е появил в района на Белгород. Пишат, че самолетът е патрулирал над Близкия изток, което показва, че няма никаква логика на борда му да е имало украинци. Това допълнително засилва подозренията, че на борда на машината е имало боеприпаси.

В 16.30 часа Генералният щаб на ВСУ излезе с официално изявление, в което потвърждават, че именно те са свалили руският самолет, който се използва за терор над мирното население на Харков.

Малко след 18.00 часа с официално изявление излязоха и от Главното управление на разузнаването на Украйна. В него се казва:

„Днес трябваше да се случи обмен, който не се състоя. Според твърденията на руската страна това е станало заради сваления руски самолет Ил-76, който уж е превозвал наши пленени. В момента ние нямаме достоверна и изчерпателна информация по повод това кой е бил на борда на самолета и в каква численост. От своя страна Украйна е изпълнила всички договорености за подготовката на обмена. Руските пленени военнослужещи бяха на договореното място за обмен, където се намираха в безопасност. Безопасността на нашите защитници, съгласно договореностите, трябва да обезпечи руската страна. Украйна не е била информирана за количеството транспортни средства, маршрути и форми за придвижването на военнопленниците.“

От ГУР допълват, че кацането на транспортен самолет в 30-километровата зона около воденето на бойни действия не може да бъде безопасно в никакъв случай и трябва да се изговаря между двете страни, защото иначе представлява опасност за целият процес на обмена.