OffNews.bg

ЕС изхарчил над 666 млн. евро за ненужни летища

ЕС е изхарчил над 666 млн. евро за изграждането на 20 летища в Испания, Италия, Гърция, Полша и Естония, пише European voice, цитирайки доклад на Европейската сметна палата.

Средствата са инвестирани в периода 2000-2013 г. Най-много пари за изграждане на летищна инфраструктура са изхарчени в Испания - над 1 млрд. евро.

Одиторите са установили, че само половината от тези 20 летища са имали нужда от финансиране. На толкова от аерогарите се е увеличил и броят на пътниците. 7 от летищата не могат да се издържат сами и трябва да разчитат на държавни пари

Главната част от проблема е, че прогнозите за пътниците и полетите, са били значително завишени и в момента много от аерогарите работят на загуба. В Кордоба, Испания през местното летище за 2013 г. са преминали около 7000 души при очаквания за 179 000. За да функционира летището в гръцкия град Кастролия в периода от 2005 до 2012 г. са похарчени 1.7 млн. евро. Приходите за този период са едва 176 000 евро. Изграждането на нова писта в Кастролия струва 16.5 млн. евро на ЕС. По нея обаче никога не е минавал такъв тип самолет, за какъвто е предназначена. 

И докато на летищата в Испания и Гърция очакваните резултати не са на лице, то в страни като Италия, Полша и Естония се забелязва напредък. Съоръженията в Гданск и Жешов, както и в Талин и Тартуу, които наистина са имали нужда от нова инфраструктура, показват добри резултати след обновяването си. Новото летище в италианския град Алгеро, Сардиния, също има положителни финансови постъпления. Смесени резултати пък показват новите летища в Катания, Комизо, Кротон и Неапол.

Някои от летищата, изградени с евросредства през изминалото десетилетия, особено в Испания, поставя Брюксел в неудобно положение. Следва да се преразгледат правилата за отпускане на държавна помощ за летищна инфраструктура. ЕК разследва дали част от помощите не са предоставяни на нискотарифни авиокомпании под формата на субсидии за летищата.

Говорител на Европейската комисия заяви, че са въведени нови проверки, за да се предотврати повторно неподходящо финансиране. 

Регионалните летища твърдят, че евроинвестициите са необходими, за да подпомогнат местните икономики. "Близостта до летище остава ключов фактор при взимането на чуждестранни решения за преки инвестиции", казва Янковец - генерален директор на Airports Council International Europe

Според одиторите, за голяма част от летищата няма доказателства, че в резултат на отпуснатите евросредства, са подобрили обслужването на клиентите или пък наличието на определени икономически ползи - например създаването на работни места. 

"Европейският въздушен трафик ще се удвои до 2030 г.", каза Джордж Пуфан, който бе начело на доклада. Той допълни и че трябва да се финансират само онези летища, които са печеливши и които имат реална нужда. 

Еколозите критикуват ЕС заради инвестирането в летищната инфраструктура, което е за сметка на други видове транспорт като железопътния. Янковец изрази несъгласието си, тъй като железопътният сектор е много по-финансово зависим.