Експерти показаха как Русия може да заобиколи петролните санкции, като 'скрива' танкерите си
Неправителствена организация, занимаваща се с проследяване на кораби, успява да покаже как руски танкер в Средиземно море е подправял данните за местонахождението си. Експерти смятат, че това може да е доказателство за подготовка за заобикаляне на петролните санкции срещу Русия, съобщи Би Би Си.
По поръчка на Министерството на отбраната на САЩ Global Fishing Watch проследява и проверява сигналите от транспондерите и сателитните изображения на руския танкер "Капитан Шчемилкин" и установява, че през май и август екипажът на танкера два пъти се е опитал да скрие истинското си местоположение, като е подал неверни координати към морската система за автоматична идентификация (AIS).
Това съобщи Financial Times, който независимо проверява констатациите на Global Fishing Watch.
FT отбелязва, че тази техника е била използвана и преди от кораби, които тайно са превозвали петрол от Иран и Венецуела. Освен това вестникът припомня, че според морски брокери Русия е закупила цял "сенчест флот" от над 100 танкера преди налагането на ембаргото и на таван на цените на нейния петрол.
Ембаргото на ЕС върху руските петролни танкери влезе в сила на 5 декември, в същия ден, в който страните от Г-7, ЕС и Австралия наложиха таван от 60 долара за барел върху доставките на руски суров петрол - цена, над която не може да се застрахова в компаниите в тези страни и която на практика контролира целия световен пазар.
Global Fishing Watch установява, че "Капитан Шчемилкин" е бил на котва край бреговете на Малта от 28 май до 12 юли, но през цялото това време е излъчвал така, сякаш се е намирал много по на изток, в гръцки води. След това танкерът се връща в Черно море, преди да навлезе отново в Средиземно море през август, като този път се насочва към Северен Кипър, към пристанището и електроцентралата Текнезик - но AIS съобщава, че отново описва кръгове в гръцки води.
"През последните месеци видяхме, че руски танкери правят нещо подобно на тренировъчни плавания (за заобикаляне на санкциите)", казва пред FT Самир Мадани, ръководител на услугата TankerTrackers.com.
За да докаже, че "Капитан Шчемилкин" е фалшифицирал данните за местоположението си, Global Fishing Watch сравнява данните от AIS със сателитни снимки от Европейската космическа агенция и Planet Labs.
Освен това тя установява, че понякога сигналите на руския танкер не са били улавяни от сателитите в районите, в които е трябвало да бъде според въпросните сигнали.
Същата операция направи и Financial Times, като сам се сдобива с необработените данни.
"Капитан Шчемилкин" е собственост на базираната в Ростов компания "Речмортранс". Компанията не е отговорила на молбата на FT за коментар.