OffNews.bg

Джеф Безос се оттегля от ръководството на Амазон

Джеф Безос обяви оттеглянето си от ръководството на компанията "Амазон" 27 години след основаването й. Той ще остане в управителния съвет и най-голям собственик на дялове, но изглежда ще се посвети на други свои интереси. 

През това време той разработи поредица от необичайни лидерски принципи - за които някои твърдят, че са гръбнакът на успеха му. Други вярват, че те символизират всичко, което не е наред с големите технологични компании.

Ако говорите с човек, който някога е работил в "Амазон", няма да мине дълго преди да чуете фразата "мания към клиентите".

За Безос печалбата е дългосрочен стремеж. За да бъде една компания успешна, тя трябваше да има доволни клиенти - на почти всяка цена.

Бизнесменът има и много критици. Миналият месец статия "Про Публика" го обвини, че не е плащал данъци през 2007 и 2011 г., изумително обвинение към най-богатия човек в света. 

Много други го обвиняват в безмилостност и поведение на монополист, но хората, които работят в тясно сътрудничество с него не смятат, че е егоистичен или безчувствен.

За тях той е бизнес визионер - човек с изключителен фокус, който е създал легендарна философия на работата си и компания на стойност почти 1,8 триона долара. 

Правилото на двете пици

Безос харесва малките екипи. Неговото правило за успешни срещи е всички хора да могат да бъдат нахранени с две пици.

Той не харесва PowerPoint презентациите и предпочита всеки да напише бележки, които да бъдат обсъдени. 

За да се избегне прекалено налагане на доминиращите личности, Безос понякога пита лично всеки човек на срещата за мнението му. Приближените му казват, че той харесва хора, които са готови да спорят с него и дискусиите са разпалени. Но винаги по отношение на темата, никога лично срещу човека. 

Един от 14-те принципа на лидерството в "Амазон" е да имаш смелостта да изразиш несъгласие. 

И изглежда, че Безос наистина иска да насърчи тази култура на по-високо ниво. Лидерите не трябва да правят компромиси в името на социалното сближаване, твърди принципът.

Има съмнения обаче дали тази философия винаги се тълкува правилно по веригата в компанията.

Безос е фен на инженерството, изобретенията, машините. Той е обсебен от мерните единици - не лоша черта в света на логистиката. Но критиците казват, че манията има човешки разходи, особено в многобройните складове на "Амазон".

Някои работници, които опитаха да сформират профсъюз, казват, че се чувстват като зъбно колело в машина или са под постоянно наблюдение.

На по-високите нива обаче стилът на управление на Безос изглежда различен. Той харесва екипите му да имат самостоятелност, което според него насърчава иновациите.

Amazon Web Services (AWS), изумително успешната услуга за изчислителни облаци, на пръв поглед няма много общо с основния бизнес на Amazon: електронната търговия.

Безос обаче подкрепи идеята, като даде на доверения си служител Анди Джаси свободата и капитала да започне да създава компания в рамките на съществуващата. Безос вижда Джаси като предприемач, а не просто като мениджър, една от причините именно той да го наследи на поста. 

Хората, които го познават, казват, че Безос обича да решава проблемите отзад напред, друг специфичен процес за "Амазон".

На етапа на планиране екипите правят направят обратна линия на времето - започват с това как би изглеждал продукта или услугата при пускането на пазара и след това работят на обратно. Например първо пишат съобщението за медиите, което обикновено е последната стъпка. 

Безос разсъждава много за времето и винаги е подхождал към бизнеса си с мисълта за дългосрочна ангажираност. Близките му го описват като методичен в избора на му на "манията към клиентите" пред краткосрочните печалби.

Бизнесменът винаги е бил запленен от космическите пътувания и цели по-късно този месец да полети в космоса заедно с първия полет на екипаж, извършен от неговата компания "Блу Ориджин". Едновременно с това 150 000 души подписаха петиция да не му се позволява да се върне на земята.

Без значение дали го харесват или не обаче, Безос доказа, че е блестящ лидер, който промени начина на работа на много компании по света.