Данък върху човешкия живот. Как руският бизнес плаща за мобилизацията
Мобилизацията в Русия засегна сериозно бизнеса. Предприемачите губят персонал, компаниите спират работа, а понякога дори се стига до закриване.
"Куриери в армията, клиенти в чужбина! Това ли са целите на цялото начинание? Безизходно положение!", написа Алексей Горячев, основател на компанията за производство на риба Hot Fish, в началото на октомври във фейсбук, цитиран от Би Би Си.
Бизнесменът се заявява като аполитичен. "Извън политиката е, когато си зает с бизнес, така че нямаш време за безкрайни разговори и канали", обяснява той в един от постовете си. Въпреки това в коментарите и в някои от публикациите му се вижда, че той има политическа позиция. Така например през август Горячев публикува пост с текст, в който се казва, че животът продължава, и със своя снимка с тениска с надпис "Аз *** (плюя на) вашите санкции".
През последните седмици всекидневните публикации на Горячев стават все по-песимистични. "-28% в сравнение с миналата година. Изрежете всичко и всички!", пише Горячев.
Наскоро той съобщи за мобилизацията на бизнес партньор, който е управлявал предприятие за производство на хайвер в Сахалин.
"Без него не знам какво да правя сега. Бъдещето на нашата компания стана неясно. При сегашната търговска ситуация ще затворя около началото на ноември. Всички са в шок", пише бизнесменът.
Ситуацията с Горячев е типична за руския бизнес: компаниите говорят за спадащи продажби и се страхуват от мобилизацията на ценни служители, коментира Би Би Си.
Бизнесът е в депресия
В условията на мобилизация емоционалното състояние на екипите се е променило драстично, казва ресторантьорът и основател на Hurma Group Дмитрий Левицки.
"Има паника сред служителите: много от тях са под 35 г. и, разбира се, някои са получили призовка, някои се страхуват да получи такава, някой е напуснал, подал е оставка и сега иска да сключи договор. Заради паниката в екипите има известно объркване и мислите на хората са насочени в друга посока, извън работата", описва ситуацията Левицки.
Бижутерийната индустрия е изпаднала в дълбока депресия, казва генералният директор на гилдията на бижутерите в Русия Едуард Уткин. Освен загубата на персонал, индустрията преживява и рязък спад в продажбите.
Мобилизацията е оказала особено въздействие върху малките предприятия, казва Уткин. Там по правило във всяка област работи само един човек с тясна специализация - например леене, полиране, вулканизиране.
"Ако дори един човек бъде отстранен, целият производствен цикъл спира. Това е все едно да махнете едно зъбно колело от часовник: изглежда, че все още е останало много, но целият механизъм вече не работи. Заместването на такъв човек е проблем и производството спира напълно", коментира Уткин.
Около 30 от приблизително 1800-те служители във фабриката за мебели Mr. Doors са отишли на фронта, казва Максим Валецки, един от съоснователите на компанията. Те са предимно работници от регионални предприятия.
"Те няма къде да отидат. Те не могат да работят от растояние, имат семейства, родители, издръжка и потребителски кредити. Днес мобилизацията е класова: на служба отиват предимно по-малко заможни хора. Освен това хората спазват законите и вярват, че ако им се каже да отидат, трябва да отидат", казва Валецки.
Засега ситуацията не е критична за бизнеса, но ако загубата на служители продължи, основната последица ще бъде по-ниско производство, допълва бизнесменът. Загубата на служители със специални умения може да бъде особено осезаема.
Мобилизацията ще влоши особено положението в секторите, свързани с ръчен труд, казва Михаил Бурмистров, генерален директор на Infoline-Analytics.
Разликата в сегашната вълна на мобилизация е в ясно изразеното класово разделение, добавя експертът. Най-богатите хора са напуснали Русия, което косвено доказва спада в търсенето на скъпи стоки - недвижими имоти, автомобили и машини.
"Високоплатените хора, които освен данъците дават работа на голям брой други хора, напускат", казва професорът по финанси в IE Business School Максим Миронов. - И не само бизнесмените - това са хората, които най-често ползват услугите на детегледачки, поръчват озеленяване и харчат повече за услуги."
Загуба на хора и приходи
Мъжете, които заминават на фронта или емигрират, оказват влияние върху търсенето на стоки и услуги. Ресторантьорът Дмитрий Левицки изчислява, че приходите са намалели с 20%. Хората отменят резервации на зали за празненства, които са били планирани много преди обявяването на мобилизацията.
Освен 10% от служителите, веригата фризьорски салони TopGun е загубила и почти половината от клиентите си, казва основателят на фирмата Алексей Локонцев. Предприятията, които се фокусират единствено върху мъжете, сега са в особено тежко положение. Локонцев оценява месечните загуби на приходи на около 20%.
"В състояние на очакване на неизвестно бъдеще сме", казва той.
Фитнес индустрията е много чувствителна към информационните изблици и винаги отразява ситуацията, казва Елена Силина, президент на Националното фитнес общество. Седмица след обявяването на мобилизацията продажбите в отрасъла спадат средно с 25%, а първото десетдневие на октомври завършва с резултат от минус 35% в сравнение със същия период на миналата година. В същото време в регионите, граничещи с Украйна, спадът достига 70%.
"Индустрията тъкмо започваше да се изправя на крака, след като преживя двете години на пандемията от COVID-19. В резултат на тази криза руската фитнес индустрия загуби около 40% от обектите си: останаха 7800 от общо 13 000 (данни към началото на 2022 г.). Септември обикновено бележи началото на нов сезон за индустрията след лятното затишие. Тази година тя не се състоя", казва Елена Силина.
По данни на Националното дружество за фитнес мобилизацията е засегнала между 5 и 10% от работната сила в отрасъла. Този процент е значителен, казва Силина: всеки специалист има своя собствена клиентела, която е изградена през годините, много е трудно да се заменят високоспециализирани служители, професионалното обучение, включително опреснителните курсове, отнема повече от една година.
"Отпадането на тези хора води до загуба на качеството на фитнес индустрията. Наясно сме, че историята вероятно няма да спре дотук. Призовките продължават да пристигат, а нашата индустрия се състои главно от момчета на възраст от 20-22 до 40-42 г., което е интересната възраст по отношение на мобилизацията", обяснява друг ангажиран с този отрасъл, пожелал да остане анонимен
Прогнози
"Когато несигурността в бизнеса остава висока, е много трудно да се мисли за стратегия. Започва да се наблюдава силно прегаряне, безпокойство - това може да няма много положителен ефект върху атмосферата в екипа", казва Егор Евланников, президент на бизнес общността "Еквиум".
"Еквиум" е основан от бизнесмена Игор Рибаков и обединява предприемачи; юридически консултантски фирми, архитектурни бюра, технологични стартъпи, производствени и други компании.
В началото на мобилизацията руското законодателство забранява на военнослужещите да се занимават с предприемачество. На 18 октомври Държавната дума одобри на първо четене законопроект, който ще позволи на мобилизирани бизнесмени да продължат да управляват компании чрез пълномощници.
Правителството обещава да даде на бизнесмените време да прехвърлят делата си, преди да ги изпрати на фронта. Първоначално министър-председателят Михаил Мишустин говори за пет дни, но във внесения в Думата законопроект се говори за седемдневен гратисен период.
Предприятията изразяват загриженост, че този период все още е твърде кратък. Предложените от властите мерки се смятат от предприемачите за недостатъчни.
Четирите бизнес асоциации - Руският съюз на индустриалците и предприемачите, "Бизнес Русия", "Опора Русия", Търговско-промишлената палата, както и Държавната корпорация за МСП - поискаха от Мишустин да предостави отсрочка за мобилизация на всички компании. Ръководителите на тези асоциации поискаха 30-50% от служителите да бъдат пощадени от мобилизация, независимо от сферата на дейност на дружеството, а на основателите и изпълнителните директори да бъде дадена отсрочка.
"Моето усещане е, че един предприемач като редови работник на фронта ще направи по-малко добро за страната, отколкото ако работи като изпълнителен директор. Като дава дори десет работни места, за да могат семействата да се издържат сами, той прави така, че тези хора да не зависят от държавата", казва Егор Евланников.
Олег Ицхоки, професор по икономика в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, нарича икономическите последици от мобилизацията второстепенни спрямо случващото се на фронта.
"Икономиката не е източникът на новини, които променят хода на тази война, но това ще се промени с течение на времето", отбелязва икономистът. - Дефицитите, намаляващите приходи от износ на енергия, забавянето на икономиката ще доведат до безработица, а мобилизацията ще нанесе голям демографски удар. Но всички последици ще се проявят през 2023 г., а преди това ще има много новини, които ще повлияят на ситуацията. Острата криза няма да се случи в един момент - тя ще доведе до последствия за много години напред."
Миналата седмица Владимир Путин, след като обяви мобилизацията на 222 000 души, обеща, че тя ще приключи до две седмици, т.е. до края на октомври.
"Не се планира нищо допълнително. Министерството на отбраната не е направило никакви предложения в тази насока и не виждам необходимост от това в обозримо бъдеще", каза Путин.
Ицхоки и колегата му Максим Миронов изчисляват, че за целевата група - мъже на възраст 20-35 г. без основания за отлагане - вероятността да бъдат призовани в армията надхвърля 25%. Техните изчисления обаче се основават на друга предпоставка: че през следващите шест месеца властите ще се опитат да мобилизират 700 000 до един милион мъже.
Ицхоки казва, че Русия вече е въвела "данък върху човешкия живот".
"Договорът на държавата с обществото се е променил от такъв, който отнема икономическото благосъстояние, към такъв, който отнема живота", казва Олег Ицхоки.