Ботът CHATGPT се справя с изпитите по-добре от студентите
Изкуственият интелект може да се справи с университетските изпити толкова добре, колкото и истинските студенти, и дори по-добре от тях, а изпитващите не могат да различат изкуствените мозъци от истинските, установиха британски учени.
За изследването си експертите от университета в Рединг са използвали бота ChatGPT - едно от водещите приложения, използващи изкуствен интелект, съобщава Би Би Си.
С негова помощ те конструирали 33 фалшиви "студенти" и ги изпратили да се явят на изпитите по психология за бакалавърска степен в същия университет.
Според изследователите резултатите на фалшивите "студенти" са били средно с половин точка по-високи от тези на истинските им връстници. А есетата, написани от ИИ, е почти невъзможно да бъдат различени от тези на истински хора: 94% от тях не са предизвикали подозрение у изпитващите.
Авторите на статията, публикувана в списание Plos One, отбелязват, че в действителност вероятно ще бъде възможно да се идентифицират дори по-малък процент от произведенията, създадени с помощта на ИИ. Те смятат, че цифрата 6% е надценена.
"Това е особено обезпокоително, тъй като работите с помощта на ИИ са получили по-високи оценки от действителните работи на студентите. По този начин те могат безнаказано да мамят и да получават по-високи оценки от тези, които учат честно", подчертават те.
Ръководителите на проучването доцент Питър Скарф и професор Етиен Рош казват, че резултатите от него трябва да бъдат "предупредителен сигнал" за преподавателите по целия свят.
Скарф изтъкна, че много университети са се отказали от традиционните изпити, при които студентите трябва да пишат писмени работи на ръка, и сега институциите трябва да помислят как да се борят с измамите с помощта на изкуствен интелект.
"Не е нужно да се връщаме към ръкописните изпитни работи, но с възхода на ИИ световният образователен сектор ще трябва да се промени", е категоричен Скарф.
В хода на проучването отговорите на изпитите и есетата, направени с помощта на изкуствен интелект за модулите от първи, втори и трети курс, бяха представени на проверяващите заедно с отговорите на обикновените студенти, без да се посочва авторството на произведенията.
В първите два курса резултатите на фалшивите "студенти" превъзхождат тези на истинските. Но истинските студенти са се представили по-добре на изпитите за трети курс.
"Това съответства на схващането, че сегашното превъплъщение на изкуствения интелект изпитва затруднения с по-абстрактни разсъждения", казват изследователите.
Досега това е най-мащабното и солидно проучване от този вид.
Изследователите вече изразиха загриженост за въздействието на ИИ върху образованието, като наскоро Университетът в Глазгоу отново въведе присъствени изпити за един от своите курсове.
По-рано тази година в. "Гардиън" съобщи за друго проучване, което установи, че повечето студенти използват програми с изкуствен интелект при писането на есета, но само 5%, по собствените им признания, просто вмъкват генериран от ИИ текст в своите работи, без да го редактират по какъвто и да е начин.