Боинг призна вина за измама. Ще плати глоба от $243, 6 млн.
Боинг се съгласи да се признае за виновен по обвинение в измама, след като САЩ установиха, че компанията е нарушила споразумение, целящо да я реформира след две фатални катастрофи на самолетите 737 Max, при които загинаха 346 пътници и екипаж.
Министерството на правосъдието (МП) съобщи, че производителят на самолети се е съгласил да плати и наказателна глоба в размер на 243,6 млн. долара, посочва Би Би Си.
Семействата на загиналите по време на полетите преди 5 г. обаче видяха в това "сладка сделка", която ще позволи на компанията да избегне пълната отговорност за смъртните случаи.
Сега споразумението трябва да бъде одобрено от съдия в САЩ.
Като се признава за виновен, Боинг ще избегне зрелищен наказателния процес - нещо, за което настояват семействата на жертвите.
Компанията е в криза заради резултатите си по отношение на безопасността след две почти идентични катастрофи със самолети 737 Max през 2018 и 2019 г. Това доведе до глобалното заземяване на самолетите за повече от година.
През 2021 г. прокурорите обвиниха Боинг в измама на регулаторните органи, като твърдяха, че компанията е заблудил Федералната авиационна администрация (FAA) за системата за контрол на полета MCAS. И се съгласиха да не преследват производителя, ако плати глоба и успешно завърши тригодишен период на засилен мониторинг.
Но през януари, малко преди този срок да изтече, панел на вратата на самолет на Боинг, експлоатиран от Alaska Airlines, се взриви малко след излитането и самолетът трябваше да се приземи.
Никой не е пострадал по време на инцидента, но той засили контрола върху това какъв е напредъкът на Боинг в подобряването на безопасността и качеството.
През май Министерството на правосъдието заяви, че е установило, че компанията е нарушила условията на споразумението, което откри възможност за съдебно преследване.
Решението на Боинг да се признае за виновен все пак е сериозна черна точка за фирмата, тъй като означава, че компанията, която е виден военен изпълнител за правителството на САЩ, вече има криминално досие. Освен това тя е един от двата най-големи производители на търговски самолети в света.
Все още не е ясно как криминалното досие ще се отрази на дейността на компанията по сключване на договори. Обикновено правителството забранява или временно отстранява на такива фирми от участие в търгове, но може да предостави освобождаване от отговорност.
Пол Касел, адвокат, представляващ някои от семействата на загиналите по време на полетите през 2018 г. и 2019 г., заяви: "Тази сладка сделка не признава, че заради конспирацията на Боинг са загинали 346 души. Благодарение на хитрото адвокатско споразумение смъртоносните последици от престъплението на Боинг се скриват".
Той призова съдията да "отхвърли неуместната молба и просто да насрочи делото за публичен съдебен процес, така че всички факти около случая да бъдат изнесени на честен и открит форум пред журито".
В писмо до правителството през юни Касел призова Министерството на правосъдието да наложи глоба на Боинг в размер на повече от 24 млрд. долара.
Изпълнителният директор на Фондацията за авиационна безопасност и бивш мениджър на Боинг Ед Пиърсън смята, че признанието е "сериозно разочарование" и "ужасна сделка за правосъдието".
"Вместо да се потърси отговорност от лицата, те просто им дават поредната карта за освобождаване от затвора", допълни той.
Самолетът Boeing 737 Max на индонезийската авиокомпания Lion Air се разби в края на октомври 2018 г. малко след излитането, при което загинаха всички 189 души на борда. Само няколко месеца по-късно се разби самолет на Ethiopian Airlines, при което загинаха всичките 157 пътници и екипаж.
В споразумението от 2021 г. Боинг се съгласи да плати и 2,5 млрд. долара за разрешаване на въпроса, включително 243 млн. долара наказателна санкция и 500 млн. долара за фонд за жертвите.
Сделката възмути членовете на семейството, с които не бяха проведени консултации по условията, и призоваха компанията да бъде изправена пред съда.
Високопоставени служители в Министерството на правосъдието препоръчаха да се предприеме наказателно преследване, съобщи в края на юни CBS News, американският партньор на BBC.
По време на изслушване през юни сенатор Ричард Блументал каза, че според него има "почти неопровержими доказателства", че трябва да се проведе наказателно преследване.
Адвокатите на семействата посочиха, че Министерството на правосъдието се притеснява, че не разполага със силен аргумент срещу фирмата.
Марк Форкнър, бивш технически пилот на Боинг, който беше единственото лице, срещу което бяха повдигнати обвинения във връзка с инцидента, беше оправдан от съдебно жури през 2022 г. Адвокатите му твърдяха, че той е бил използван като изкупителна жертва.
Марк Коен, почетен професор в университета Вандербилт, който е изследвал корпоративните наказания, заяви, че прокурорите често предпочитат пледоарии или споразумения за отлагане на наказателното преследване, които им позволяват да избегнат риска от съдебен процес и могат да дадат на правителството по-голяма власт над компанията, отколкото типичната присъда.
Той е категоричен, че няма съмнение, че статутът на Боинг като ключов държавен изпълнител е изиграл роля при определянето на начина на действие.
"Те трябва да помислят за страничните последици. Не приемаме такива случаи с лека ръка", изтъкна Коен.
Проблемите с MCAS не са първият сблъсък на компанията със закона.
От 2015 г. тя е платила милиони под формата на санкции на Федералната авиационна администрация за разрешаване на серия от искове за неправилно производство и други проблеми.
Компанията продължава да се сблъсква с разследвания и съдебни дела, предизвикани от инцидента с полета на Alaska Airlines през януари.