Без отопление и изнежени за руските условия. Колите от паралелен внос създават ядове на шофьорите в Русия
Автомобилите, които Русия се опитва да внася по системата „паралелен внос“ за заобикаляне на санкциите след излизането от страната на официалните производители и дилъри, създават сериозни проблеми пред собствениците и шофьорите, а също така носят след себе си ядове и допълнителни разходи, пише московският „Известия“.
Преоборудването на автомобили, доставени чрез паралелен внос от топли страни, ще струва най-малко 1 милион рубли, изчислява изданието разходите, които в български пари правят около 22 хиляди лева. Но и с това машините ще бъдат малко полезни в Русия, коментират представители на автомобилния бранш пред изданието.
Така например западните марки, които дилъри внасят неофициално от Емиратите, не са оборудвани със "северен пакет" - отоплителна система, а пък на американските автомобили от паралелен внос трябва да им се сменят фаровете - "щатските" не отговарят на руските стандарти.
Предвид особеностите на руските пътни условия на колите от паралелен внос трябва да се подсили окачването, да се увеличи просвета и да се похарчат пари за защита на картера. Поради леките материали, които са използвани в производството им "южните" автомобили бързо ще станат неизползваеми, сигурни са експертите. Всичко това допълва проблемите на схемата за паралелен внос, която не заработи напълно през годината на санкциите.
„Много коли, които се внасят у нас като паралелен внос, имат редица недостатъци, с които собствениците им ще трябва да се справят. Те ще бъдат принудени да инвестират допълнителни средства, за да адаптират машината към климатичните условия. На първо място, говорим за основни функции - като отопление и осветление“, коментира за „Известия“ Дмитрий Полунин, главен изпълнителен директор на Larte Design.
Най-скъпият елемент при адаптирането на машината може да бъде оптиката. Автомобилите, внесени например от САЩ, са оборудвани с фарове с недостатъчна интензивност на осветяване и не са подходящи за руски условия. Това важи особено за премиум автомобилите.
„Колкото по-скъпа е колата, толкова по-скъпа е оптиката. Цената на един фар може да достигне до 300 хиляди рубли. Особено ако говорим за модерна оптика, например на Porsche, където сложни роботизирани лещи се въртят след колелото“, обяснява Дмитрий Полунин. Или Audi, които оборудват лазерни фарове. Цената на такива части може да достигне 600 хиляди рубли.
Автомобилите за руския пазар по време на легалния внос са били произвеждани с допълнително подсилено окачване, за да се вземат предвид уловията на пътната мрежа в Русия. Що се отнася до просвета и височината на шасито това е нещо, което се прави още при сглобяването на колите на конвейра и е трудно да се преправи от дилърите на паралелния внос.
„Автомобилите, които идват от Обединените арабски емирства, САЩ и Европа, имат стандартен просвет, така че има голяма вероятност в най-добрия случай да получите дискомфорт при шофиране, в най-лошия - сериозни повреди - скъсване на окачването“, допълва Дмитрий Полунин.
Експертът оценява преправянето на окачването за руските пътища на ок. 300-350 хиляди рубли. И да не забравяме за споменаитя в началото картер – трябва да се сложи допълнителна защита, която да предпазва двигателя и от мръсотя, удар и чужди тела.
„Много европейски коли по принцип не са оборудвани с такова нещо, защото има хубави пътища и няма защо да се страхувате, че камък ще пробие системата. В нашите условия защитата на картера се поставя на доброволно-принудителна основа. Но трябва да разберете, че наистина е необходимо, за да се избегне навлизането на чакъл, пясък и реагенти, в противен случай елементите под картера ще започнат да гният. Цената на защитата на картера варира от 50 до 100 хиляди рубли“, - казва още генералният директор на Larte Design.
Автомобилите, внесени от топлите страни, не са оборудвани с части, устойчиви на замръзване, което може допълнително да повлияе на експлоатационния им живот, обяснява от своя страна Янг Хайтзир, вицепрезидент на Националния автомобилен съюз.
„За нормална работа в нашите условия е необходимо да смените термостата, в противен случай двигателят няма да загрее в студено време и няма да достигне работна температура “, отбеляза експертът. - В северните райони е изключително важно да проверите и смените не само маслото в двигателя и трансмисията, но и антифриза, спирачната течност и течността на кормилното управление. Често те не са предназначени да работят при ниски температури, могат да се сгъстят или дори напълно да замръзнат. Това води до повреда на двигателя, загуба на ефективност на спирачната система и кормилното управление.
Наличието на части, които не са устойчиви на замръзване, е свързано с приоритета на производителите в дадена страна, обяснява и Дмитрий Матвеев, генерален директор на компанията My Car Rental.
„При колите от ОАЕ се набляга на по-мощна климатична система. Поради това те имат много слаби печки, няма отопление на волана, предното стъкло и седалките“, казва експертът. Без промяна автомобилът ще се развали много по-бързо. Понякога продавачите на автомобили, внесени чрез паралелен внос, забравят за техническото обслужване преди продажбата, което може да доведе до сериозни щети за бъдещ купувач.
„Възникнаха трудности с профилактиката на климатика Skoda Octavia “, признават от мрежата от сервизи на EuroAvto. - Отваряйки капака, експертите установиха, че е невъзможно да се свърже с нашето оборудване, тъй като има други конектори. Освен това се зарежда друг газ, който се счита за по-екологичен.
Представители на сервиза добавиха, че поради ниското търсене на такива модели, този газ е трудно да се намери. Експертите съветват все още да не купувате "екзотични" автомобили, тъй като е изключително трудно да се намерят части за тях. От сервиза предположиха, че човек, който купува кола в Германия, може да не намери специалисти в Русия, които да я обслужват, диагностицират, сменят софтуера и намират части.