OffNews.bg

Аерофлот разглобява част от самолетите си, за да летят други

Руските авиокомпании, включително държавната "Аерофлот", разглобяват самолети, за да си осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина заради западните санкции, съобщи Ройтерс, позовавайки се на четирима източници.

Стъпките са в съответствие със съветите на руското правителство от юни, според които авиокомпаниите могат да използват някои самолети за части, за да гарантират, че останалите, произведени в чужбина, ще могат да продължат да летят поне до 2025 г.

Санкциите, наложени на Русия след инвазията в Украйна в края на февруари, попречиха на нейните авиокомпании да получават резервни части или да извършват техническо обслужване на Запад.

Поне един Сухой Суперджет 100 и един Еърбъс А350, и двата експлоатирани от "Аерофлот", в момента са спрени и се разглобяват, казва един от източниците, като добавя, че Еърбъсът е почти чисто нов.

По-голямата част от самолетния парк на Русия се състои от западни пътнически самолети.

Оборудването е взето от няколко самолета Boeing 737 и Airbus A320 на "Аерофлот", тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за другите си самолети Boeing 737 и Airbus A320, каза източникът.

Руското министерство на транспорта и "Аерофлот" не са пожелали да коментират.

Въпрос на време

Сглобяваните в Русия самолети Сухой Суперджет също са силно зависими от чуждестранни части. От един суперджет вече е бил демонтиран двигател като резервна част на друг.

Въпрос на време е само руските самолети да бъдат разглобени, казва източник от западната авиационна индустрия.

По-новите поколения самолети - A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787, разполагат с технологии, които трябва да бъдат постоянно обновявани.

В рамките на една година след влизането в сила на санкциите ще бъде "предизвикателство" да се поддържат в експлоатация модерни самолети дори за високоразвитата и компетентна инженерна база на Русия, твърдят западни източници. 

Практиката на отстраняване на части, за да може друг самолет да продължи да лети, е известна като превръщане на излезлите от употреба самолети в "коледни елхи". Макар и сравнително рядко, тя най-често е свързана с финансови затруднения и никога не се е случвала в такъв мащаб, както широкото пренареждане, което се предвижда в Русия, за да се справи с последиците от санкциите.

Самолетите могат да бъдат пуснати отново в експлоатация, при условие че извадените части бъдат върнати обратно, въпреки че това не е задължително да възстанови проследимостта, необходима за повторното пускане на самолетите на световните пазари.

Много части имат ограничен живот, който трябва да бъде регистриран.

С какво разполага "Аерофлот"

Близо 80% от флота на Аерофлот се състои от Boeing (BA.N) и Airbus (AIR.PA) - компанията разполага със 134 Boeing и 146 Airbus, както и с близо 80 самолета Sukhoi Superjet-100, произведени в Русия, към края на миналата година, по последни налични данни.

Според изчисления на Ройтерс, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на компанията - или 15% от флота й, включително самолетите, блокирани от санкциите - не са излитали от края на юли.

Три от седемте самолета Airbus A350, експлоатирани от "Аерофлот", включително един, който в момента се използва за части, не са излитали в продължение на около три месеца, показват данните на Flightradar24.

Руските превозвачи летят по по-малко маршрути заради западните санкции, което означава, че има неизползвани самолети на земята, те могат да бъдат разглобени, каза втори източник от индустрията.

В плана за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. се оценява, че Русия може да се сблъска с най-големите предизвикателства при самолетите от сериите A350 и Bombardier Q, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

"Аерофлот", който някога беше сред водещите авиокомпании в света, но сега разчита на държавна подкрепа, отбеляза 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо година по-рано, сочат данните на компанията, след като санкциите не ѝ позволиха да лети до повечето западни дестинации.

Осигуряването на доставки от държави, които не са наложили санкции на Русия, едва ли ще помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток се опасяват от риска от вторични санкции срещу тях, твърдят източниците.

"Всяка отделна част има свой собствен (уникален) номер и ако в документите ще фигурира руска авиокомпания като краен купувач, тогава никой няма да се съгласи да доставя, нито Китай, нито Дубай", е категоричен един от източниците на Ройтерс.