OffNews.bg

Български ветроходци уверено водят в надпревара през Атлантика

Седмица след старта си от Лас Палмас (на испанския остров Гран Канария) бургаската яхта „Фурия” е № 1 в своя клас в първото българско участие в престижната регата ARC (Atlantic rally for cruisers).

Около 2700 морски мили е разстоянието, което трябва да преодолеят опитните ни ветроходци Румен Котов, Диан Зайков и Михаил Копанов до финала в Централна Америка - на остров Санта Лучия, в Карибския архипелаг Малки Антили.

Условието е да стигнат там до 18 декември и без прекъсване.

Стартът на надпреварата, която за ARC е юбилейна – 30-та поред, бе даден на 22 ноември в пристанището Лас Палмас. (Остров Гран Канария се намира на запад от Мароко, недалеч от атлантическия му бряг).

Там „Фурия” пристигна на 16 ноември и пак там мястото си екипажа зае Михаил Копанов, един от най-уважаваните мъже сред българските ветроходци.

В наши дни е възможно далечни приключения в океана да бъдат следени в реално време чрез сайтове като Worldcruising.com. А за пътя и всекидневието на нашите морски вълци жива информация предлага тяхното ъгълче в мрежата - Furia1101.com.

Тук, в България това, че "Фурия" води в клас F, бе забелязано първо в OFFRoad-Bulgaria.com. Забеляза го divein, който бе отворил във форума темата „Български екипаж в Atlantic rally for cruisers 2015” и пръв написа там сърдечното нашенско „Стискам палци”.

Пак той добави: „Като се има предвид че Михаил Копанов е на борда, а и лодката е бърза за размера си, можем да очакваме приятни изненади».

На 25 ноември divein възкликна в OFFRoad-Bulgaria.com:

„Браво на нашите, движат се първи в класа си Cruising F!!! Личи си че не са тръгнали само да пресичат, натискат здраво..."

Пак в онзи ден вечерта угрижен се обади orlinezze, явно също компентен в този спорт. „Във врата им диша един Centurion 40 – написа той. - Пет мили е зад тях, скоростта им е същата засега, а е доста по на юг. Лошо..."

Но, разбира се, най-добре драматизма на схватката за удържане на първото място, могат да представят мъжете на борда. Техният интересен разказ за цялата първа седмица от състезанието (22 – 29 ноември) можете да видите на този адрес.

Тук привеждаме само отделни съкратени откъси:

«В чистенето и подреждането на яхтата участвахме всички. Диан беше неофициалният корабен готвач, защото освен, че му се отдаваше, винаги огладняваше по-рано и по-често от Мишо и мен. Аз отговарях също за правенето на кафе, чай, топли супи и алкохола (може да се каже, че освен понякога по едно шотче от 20-на грама уиски, едва на четвъртия ден пихме първата бира, а вино след една седмица)."

. . .
"Организаторите ни пращаха веднъж дневно, в 12 часа, по една тридневна текстова прогноза, както и координатите на всички яхти, оставащото за всяка една от тях разстояние до финиша (DTF) и средната им скорост към дестинацията за последните 24 часа (VMG 24). За нас, обаче, беше много важно да знаем и истинския курс на основните ни конкуренти, в началото това бяха няколко яхти, но накрая останаха само по-горе споменатите яхта Тaistealai (Wauquiez Centurion 40s) със собственик и скипър Крис Тибс (стария хитрец) и яхта Alpaire (Hallberg Rassy 48), плаваща под ирландски флаг. При силен вятър и двете яхти би трябвало да са по-бързи от "Фурия", поради по-голямата им дължина по водолинията и значително по-голямата ветрилна площ."

. . .
„През първите четири дни след старта бяхме повечето време в първа позиция в нашия клас F и карахме по линията на the great circle route, която бележи най-късото разстояние между отправната точка и точката на дестинацията."

. . .
"На четвъртия ден, 26.11, решихме (може би погрешно) да променим курса си с 20 градуса на юг, за да избегнем една дупка (безветрие), което щеше да обхване значителна зона от двете страни на румб линията (the great circle route), по която плавахме. Видяхме,че старият хитрец е направил поворот и плава по курс 245 градуса и решихме да следваме преценката на метеоролога... Постепенно се наложи да качим до 245 градуса, а на сутринта на 27.11 вече карахме на 220-230 градуса, доста южно."

. . .
"В резултат промяната на курса ни (значителното слизане на юг), докато старият хитрец се беше върнал отново на десен халс /на север/, както и по причина на загубеното време в разплитане на усуквания спинакер, на обяд, на 27.11, се оказа, че предимството ни от 14 мили, което имахме предния ден, за 24 часа се е стопило на по-малко от 7 мили, но това, което ни шокира беше, че... се оказа, че "Таистийлай" е повела с 6 мили пред "Фурия". Тази новина ни огорчи. През нощта на доста слаб вятър успяхме да намалим преднината му на една миля и два кабелта. Тази разлика продължи и на обяд на 28.11...

И като се има предвид, че яхта "Тайстийлай" е значително тежка, заподозряхме, че през нощта старият хитрец е запалил двигателя. Иначе как може на курс фордевинд при истински вятър 9-11 възела да поддържа скорост от 7 възела, а ние, по-леката яхта на същия курс да имаме скорост от 6 възела и то при активно каране.

Плаването на двигател в Cruising division е допустимо, но се наказва като се прибавя време. Възможно е, обаче, да се окаже, че при много слаб вятър, този който е наказан, заради използване на двигател, да печели повече от яхтите,които се въздържат от включване на двигателя на ход. Решихме, че няма вече да правим експерименти и да взимаме прибързани решения... Решихме също така, че "пилците ще се преброят" като влезем в дупката (безветрената зона) на 30.11.

. . .
"Денят неделя, 29.11, ще го отбележим с няколко хубави неща: престраших се да управлявам ръчно "Фурия" със спинакер на курс фордевинд; бяхме оставили "Таистийлай" назад от нас с повече от 30 мили; измина точно една седмица от старта, а малко преди полунощ, преполовихме разтоянието и най-накрая, но не по важност, отворихме първата бутилка червено вино."


* * *

Днес, 30 ноември, OFFNews „преброи пилците” с помощта на Worldcruising.com.


В 20.10 ч "Фурия" беше насред Атлантика на място с координати 20º 19.90 N и 038º 55.83W, поддържайки скорост 6,6 възла, и беше отбелязана с коронката на първа яхта в клас F.