OffNews.bg

Заподозрени в контрабанда украинци снабдяват безмитните магазини на Летище София

Послъгват ли от Летище София? Този въпрос е съвсем основателен след обясненията на най-голямата аерогара у нас по повод разследването на OFFNews  "Шефът на Летище София харизa бизнеса на безмитните магазини на гаражна фирма".

Статията разкри как без каквато и да е конкурсна процедура държавното предприятие си е избрало ексклузивен снабдител, който е базиран в пловдивски гараж - "Кита България". А съответният бизнес не е просто бизнес, а основна част от приходите и печалбата на летището. Според финансовия отчет на аеропорта за 2017 г. оборотът на безмитните магазини възлиза на 57 392 000 лв, а печалбата от продажбите е 9 млн. лева. Тази сума представлява 60,8% от цялата печалба на летището.

Транспортният министър Росен Желязков вече разпореди спешна проверка на скандалния случай, който е ясно, че е реализиран зад гърба му.  

От държавното предприятие, което чака концесионер за следващите 35 години, определиха като "неверни твърдения" изнесените данни в публикацията на Ганчо Каменарски в медията ни.

„Летище София“ ЕАД, като оператор на безмитните и травъл ритейл магазини, е обект на запитвания от различни доставчици, включително и от „Кита България“ ООД. Договорните отношения с фирмата са резултат от едногодишни търговски преговори и работни срещи с PAVO. Фирмата е най-голямата верига от магазини за безмитна търговия в Украйна с опит от над 27 години в областта на безмитните услуги на международни летища. Същата фирма е оператор на магазините за безмитна и травъл ритейл търговия в Словения. Представител за страната на PAVO е „Кита България“ ООД", пишат в обясненията си от столичната аерогара.

Само че пропускат изключително важен момент. А той е че "опитната" компания PAVO е изгонена от обслужването на международното летище на Киев Жуляни след скандал заради подозрения в контрабанда в началото на миналата година. Сиреч, преди ръководството на най-голямото летище у нас да реши да започне преговори точно с нея.

"Това са бизнесмени от Донецк, които доскоро си сътрудничиха с нас. Те са представители на предишното правителство и предишните управляващи. Но се оказа, че има няколко наказателни дела за контрабанда на стоки от групата Pavo. Подозираме, че са използвали безмитния магазин, който се намира на летището, като покритие за незаконните им дейности", обясняват от аерогарата в столицата на Украйна пред "Интерфакс".

В доста други публикации в украинската преса се спомената, че въпросната фирма, с която Летище София се хвали, че е преговаряло в продължение на цяла година, се твърди, че тази фирма е близка до бившия президент Виктор Янукович, който избяга от родината си в Русия след Майдана от 2013 г.

А собственикът на PAVO груп е същият човек, който е сложил подпис под договора с Владимир Рапонджиев от името на "Кита България".

В обясненията на Летище София пише още:

"Използваме случая да ви информираме, че „Летище София“ ЕАД продължава да води преговори и да търси още нови доставчици."

Само че в договора с "Кита България" за снабдяване на безмитните магазини пише съвсем друго.

Първо - самото име на контракта е "Ексклузивен договор за доставка", а точка 2, която е наречена "Асортимент". Тя предвижда "гаражната фирма" да доставя:

"Всички парфюмерийни и козметични продукти, продукти за грижа за кожата, спиртни напитки с различна концентрираност, включително бира и вино, тютюневи изделия, включително цигари (с и без филтър), пури, пурети и тютюн за лула, шоколадови и други хранителни изделия, кафе, какао, чай, безалкохолни напитки и сокове, играчки и подаръци, аксесоари, включително часовници, чанти и кожени изделия, колани, бижутерия, инструменти за писане, шалове и вратовръзки, търговско оборудване (мебели), рекламни материали, опаковки, както и мостри на продукти (тестери) и други хранителни и нехранителни продукти, които се предлагат в ценовата листа на продавача".

В контракта има запис, че стоки, които липсват в ценовата листа на "Кита България" "могат да бъдат закупени от друг доставчик".

Само че точно това са и основните продукти за безмитна търговия като въпросната фирма покрива плътно изискванията за въпросния асортимент.

Любопитно е и изискването на чл. 8 по договора. То регламентира, че летище София трябва активно да популяризира всички продукти на "Кита България" и да "спазва стриктно минималната продажна цена на стоките, която бъде определена от фирмата доставчик".

"Минималната продажна цена на стоки в магазините за безмитна и травъл ритейл търговия ще бъде препоръчана от Продавача и трябва да се спазва стриктно от Купувача (Летище София)", пише в договора.

Нещо повече - аерогарата ще трябва да се отчита на всеки три месеца на съответното дружество както за извършените продажби, така и за цените.

Любопитен е и записът, че въпросният контракт е за срок от 2 години, но се подновява автоматично за безкраен брой двугодишни периоди, в случай че нито една от страните не поиска прекратяването му преди изтичането на установения или удължения срок. 

В контракта има и клауза за конфиденциалност, която гласи, че всички текстове на въпросния договор "са поверителни и при никакви обстоятелства не могат да бъдат разкривани на трета страна без предварително съгласие между страните".

Впечатляващи са и условията за прекратяване на договора между Летище София и Кита България. Това може да се случи само след изтичането му, при взаимно съгласие между страните по него или при системно нарушаване на условията по него.

Този запис на практика бетонира българо-украинското дружество като доставчик и след като столичната аерогара бъде отдадена на концесия, нещо което се очаква да стане само след месец.