Силно съмнително: Законна ли ще е обществената поръчка за нови влакове на БДЖ?
Тежки съмнения около законосъобразността на обществената поръчка за доставка на нови влакове за БДЖ забавиха обявяването ѝ. Причината затова бе, че правната дирекция на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД упорито отказваше да даде предварително становище за законността на търга за доставка на 42 нови влака с бюджет от 450 милиона лева.
В БДЖ има огромно напрежение по темата и никой не искаше да си сложи главата в торбата с обществена поръчка, която ще бъде лесна хапка, за всеки, който реши да я обжалва.
С проблема вече е запознат и транспортният министър Ивайло Московски.
Това обаче не попречи днес обществената поръчка за доставка на новия подвижен състав да бъде обявена с бюджет от 675 милиона лева. В тази сума влизат както договора за закупуване на мотрисите, така и сервизното им обслужване за 15 години. От сега обаче е ясно, че условията на търга ще бъдат обжалвани от производители на влакове и бизнес организации, интересите на чиито членове са увредени.
Както OFFNews вече ви разказа, въпреки че БДЖ поръча анализ на известни университетски преподаватели за това какви влакове да се купят, и след като плати 100 000 лева на "Ърнст енд Янг" за изработване на тръжната документация, ръководството на жп компанията еднолично реши да смени правилата на играта.
В първоначалния вариант доставката бе за 41 влака с бюджет 420 млн. лева. Сега броят им е увеличен с един, а стойността на поръчката е набъбнала на 450 милиона лева. Освен това в първия вариант 6 от влаковете трябваше да са тип Интерсити, да поддържат максимална скорост от 200 км/ч и и да са с 350 места. В редактираните условия обаче те са отпаднали. Ззаписана е скорост до 160 км/ч и 230-местни мотриси. Според специалисти от компанията по-късите мотриси ще са напълно неефективни за експлоатация на дълги разстояния като София-Варна и София-Бургас и съответно никога няма да се изплатят. Съвсем отделен въпрос е, че заложените в поръчката мотриси са за регионални влакове и са крайно неподходящи за продължителни пътувания.
Още по-скандални са промените в съпътстващия договор за поддръжка на новозакупените влакове, който ще бъде сключен с избрания изпълнител. В първия вариант той бе на стойност от 420 милиона лева (колкото струват самите мотриси), но включваше ангажимент доставчикът на новия подвижен състав да извършва сервиза на возилата в продължение на цели 30 години. Според актуализираните условия обаче срокът на поддръжката от страна на производителя е съкратен наполовина - на 15 години. Това обаче не е свалило наполовина прогнозната стойност на договора, която е станала 320 милиона лева.
И в БДЖ, и в Министерството на транспорта има съвсем реални опасения дали заложените условия в подготвената документация не предпоставят печелившия кандидат в бъдещата процедура, която се очаква да привлече интереса на водещите производители на влакове от цял свят.
Причината затова е, че през август миналата година БДЖ-Пътнически превози отправи запитване за индикативни цени за всеки един от типовете подвижен състав към следните производители - ПЕСА Бидгош, Щадлер Рейл Мениджмънт, Шкода Транспортейшън и Сименс. Само една от предложените оферти е била по-ниска от заложения бюджет за обществената поръчка (450 милиона лева), а останалите надхвърлят със стотици милиони тази стойност. Само полската ПЕСА се побира в заложения бюджет с цена от 390 млн. лева. Щадлер са дали цена от 563 млн. лв., Шкода - 564 млн. лв., а Сименс - 630 млн. лв.
Осреднената цена от четирите оферти (536,75 милиона лева) излиза доста по-висока от заложения бюджет на търга.
Според експертите това е много притеснително. Затова те настояват за осъществяване на предварителен контрол по законосъобразността на обществената поръчка. Такъв е необходим и заради факта, че документацията за участие в процедурата е изработена от външен консултант след обществена поръчка - адвокатско дружество "Ърнст енд Янг".