OffNews.bg

Схемите, заради които беше арестуван шефът на ДАИ

"Корупцията убива" звучи съвсем буквално, когато става дума за продажба на фалшиви шофьорски книжки. Някакви хора със съмнителни умения да карат автомобил получават свидетелство за правоуправление и се превръщат в реална заплаха за живота на другите. Само това да беше причината за ареста на шефа на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов, щеше да е достатъчно.

За схемата с фалшивите книжки, ще разкажем подробно в друг материал, малко по-късно днес.

Но покрай този най-скандален казус, в ИААА (по-популярна със старото си име ДАИ) има поне още 4 големи казуса, които са причини за ареста на шефа Цветелин Цветанов и на негови служители. Повечето от тях илюстрират схеми, по които се изкарват повече пари, отколкото от фалшивите книжки. А от движението на сигналите и действията по тях могат да се правят изводи кой точно е опъвал политическия чадър над схемите, предизвикали арестите.

Казус 1 - Камиони без лиценз.

На 27 юли 2015 г. след сигнал на НАП и ДАНС Областният отдел "Автомобилна администрация" - София сваля номерата на товарен автомобил "Волво", защото извършва превоз на товари до Гърция без лиценз.

Това е едно от най-лошите наказания - големият и скъп камион се спира от движение, фирмата-нарушител трупа огромни загуби и е готова на всичко, за да го пусне в движение. На какво точно - не знаем, защото в областната администрация в София отказват да изслушат посредника, дошъл с предложение "да почерпи", за да му пуснат камиона.

Но на 18.08.2015 г. баш шефът - изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов отменя заповедта на софийското подразделение за сваляне на табелите.

Мотивът е, че автомобилът не е откаран на най-близкия охраняем паркинг. В заповедта на Цветелин Цветанов не се посочва кой друг паркинг е по-близък от този, на който е откаран камиона.

Цветелин Цветанов, който е от Плевен, е близък приятел на транспортния министър Ивайло Московски. Самият Цветанов се е хвалел пред подчинените си, че е близък и на председателя на парламента Цецка Цачева. Според хора от Плевен, с които OFFNews говори, хвалбите му за приятелство с Цачева вероятно са били пресилени, докато близките отношения с Московски датират от много години и са били публично известни.

Казус 2 - Взимат ли се рушвети при проверки?

Един шеф обаче не може да върши сам цялата работа, нужни са му доверени хора. 

На 17 април 2015 г. главният специалист на ОО "АА"-София К. Н. отива в офиса на фирма нарушител, след като са приключили всички проверки към нея и говори с представителят й Д. Б.. На 2 юли обаче Д. Б. идва, заедно с преводачката си В. Х. в Областния отдел в София и разказва как през април лично е дал 2000 лева на К. Н., които той е поискал, за да бъдат "оправени нещата" от проверката и съставените 4 акта.

Началниците веднага извикват К.Н. на среща очи в очи с Д.Б. и преводачката. К.Н. казва, че няма такова нещо - не е взимал пари от Д.Б. Съмненията обаче остават и директорът на ОО АА - София докладва случая на главния директор на ГД "Автомобилна инспекция" и на изпълнителния директор на ИААА Цветелин Цветанов с молба за становище. Прекият началник на К.Н., И.Х. пише рапорт, че вярва на служителя си и така блокира възможността да му бъде търсена отговорност.

Директорът на областният отдел в София, Кънчо Димитров подава сигнал до прокуратурата с копие до комисиите за борба с корупцията и комисията по транспорт и до министъра на транспорта Ивайло Московски.

Вместо от Московски получава отговор от заместника му Антон Гинев. В него Гинев обяснява, че в хода на извършената проверка не са събрани доказателства, които да подкрепят изложените съмнения за нерегламентирано получаване на облага от страна на главен специалист К. Н., а той е бил в офиса на Д.Б., за да направи проверка дали превозвачът отговаря на изискванията на Регламент 1071.

Когато получава този отговор Кънчо Димитров пише второ писмо до същите адресати. В него обяснява, че не е доволен от отговора на Гинев. И че твърдението, че К.Н. е правил проверка по Регламент 1071 няма как да е вярно, защото тази проверка се прави в хода на комплексната проверка, а не след приключването й и съставянето на 4 акта на фирмата.

На това си писмо Димитров получава нов отговор, отново от Гинев. Той е строго бюрократичен и е в смисъл, че отговор вече е даден и сигналът няма да се разглежда повторно.

Казус 3 - Фалшиви технически прегледи

Автомобилните инспектори установяват, че пункт за технически прегледи в град Елин Пелин издава документи за техническа изправност, без реално да преглежда автомобилите. По документи влекач "Рено магнум" е прегледан в Елин Пелин, докато по същото време е бил в Италия, а друг влекач ДАФ е прегледан също в Елин Пелин, докато е бил във Франция.

Столичният отдел на автомобилната инспекция пуска доклад до изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов да бъде отнето разрешението на пункта.

Отнемане на лиценз е особено тежко наказание. Не само, че пунктът спира да работи, но и виновните лица в продължение на 2 години нямат право да извършват такава дейност.

Дали за пари, от некадърност или просто от добро сърце, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" започва да се размотава, за да може срокът на разрешителното за извършване на прегледи да изтече и пунктът да подаде молба за ново разрешение.

Ръководителят на столичното поделение на инспекцията подава сигнал до прокуратурата с копие до министъра на транспорта, в който казва, че забавянето се прави умишлено. Отговорът на зам.-министъра Антон Гинов е дълъг и напоителен, но основният акцент е, че след преглеждането на видеозаписите от пункта е установено, че е необходимо да бъдат представени допълнителни доказателства. С което министерството се включва в процедурата по разтакаване на наказанието, за да бъде то обезсмислено. Разбира се, предполагаме, че това също е направено от добро сърце, а не по други подбуди.

Казус 4 - Командировани инспектори

Това е най-скандалната схема. Георги Кадиев, чийто сигнал до премиера Бойко Борисов предизвика арестите, в участието си по Нова телевизия в четвъртък сутринта я описа по най-директния начин. По думите на Кадиев, това е схемата "плащаш, за да работиш". От инспекторите се искат да предадат на началниците си по 50 евро на ден, за да работят. За да ги изкарат, те са принудени да рекетират шофьорите на тирове.

Макар в сигналите до компетентните институции тази схема да не е описана с точно тези думи, в тях се виждат аргументирани свидетелства за нея. Вижда се и нещо друго - че не всички инспектори на ДАИ са се съгласявали да вземат подкупи за началниците си. Но пък тези, които са били склонни да участват в схемата са били пращани на най-доходоносните пътища в страната, за да сменят честните инспектори, които не носят приход.

Най-натоварените входно-изходни пътни артерии са към и от Капитан Андреево, Лесово и двата моста на Дунав. През 2015 г. изпълнителният директор на "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов многократно командирова служители от София, за да следят трафика там. Ще кажете - "какво лошо, нали са по-натоварени"? Точно защото са натоварени там има предостатъчно инспектори от най-близките градове. Но те явно не са правилните инспектори. Командированите от София служители са престояли в провинцията 520 дни, от които 440 работни. Команидировъчните им са стрували около 35 000 лева. За това време са съставили само 69 акта - едва по един на седмица. В същото време другите служители от София, които са си останали в нея, на далеч по-неатрактивните и ненатоварени пътища, са съставили няколко пъти повече актове.

На 4.02.2016 г. главният прокурор Сотир Цацаров получава сигнал от директора на ОО "АА" - София Кънчо Димитров, че резултатът от командировките е необосновано нисък, което поражда съмнения за целите на тези командировки.

Дали заради цялата поредица от сигнали или поради други неясни причини, Кънчо Димитров става черната овца на ДАИ. И е измислен начин да бъде отстранен. При ежегодното оценяване на всички началници на отдели в ИА "Автомобилна администрация" той получава възможно най-ниската оценка, въпреки че винаги дотогава е получавал най-високата и показателите му за ефективност са сред най-високите в страната. После патронът на директорския му кабинет е сменен. Всеки момент се очаква да му бъде връчена заповед за уволнение.

Как сигналите са укрити от Борисов

На 24.02.2016 г. Димитров пише жалба до премиера Бойко Борисов, в която подробно описва всички практики с корупционен потенциал, които се е опитал да прекрати в ИА "Автомобилна администрация". Пише на премиера и че под натиска на олигархични кръгове главният директор на ГД "Автомобилна инспекция" Валентин Колев е назначен на длъжността, без да отговаря на условията, което е видно от доклад на Инспектората на Министерството на транспорта. Пише, че отговорите на сигналите, които получава от министерството на транспорта го навеждат на мисълта, че нарушенията се прикриват или покровителстват на най-високо ниво.

По информация на OFFNews сигналите така и не стигат до премиера Бойко Борисов. 

На 8 март 2016 г. началникът на отдел "Приемна" на МС препраща сигнала за отговор на ... Министерството на транспорта.

Забележете - не на министъра или зам.-министъра, не на Инспектората, а на безликото Министерство. То от своя страна го разпределя по компетентност на директора на ИААА Цветелин Цветанов.

Така институцията, определена да даде отговор на сигналите срещу Цветанов, е ... самият Цветанов.

Ултиматумът на Кадиев

На 25 март депутатът Георги Кадиев предава на премиера Бойко Борисов сигналите, които е получил след като партията му "Нормална държава" призова да изпращат сигнали до нея и обеща да ги придвижва.

Кадиев се вижда с премиера Бойко Борисов в парламента и след срещата си с него публикува във Фейсбук следното съобщение:

Днес в парламента лично връчих на премиера корупционен сигнал. Пратен преди два месеца на него, но така и не преминал бюрокрацията. Или пък, както предполагам, умишлено скрит. Тъй като е за кадър на ГЕРБ. 

Обеща мерки. Помоли да не го разгласявам, за да не попреча на мерките.

Ще почакам 10 дни. После публикувам.

В крайна сметка, искам да ги арестуват. Това е по-важно от публикуването.

Още на петия ден започват арестите...