Министерство публикува един законопроект за обсъждане, но вкарва различен текст в МС
На 24 октомври OFFNews публикува материал под заглавие „Ще изграждаме Единна система за търсене и спасяване при авиационни произшествия. Но как?” Тогава за отправка бе взето едно изказване на служебния транспортен министър Николина Ангелкова, направено пет дни по-рано, че България в най-кратки срокове трябва да изгради Единна система за търсене и спасяване при авиационни произшествия (ЕСТСАП). Чудесно, защото изграждането на такава система ни е задължение по Чикагската конвенция, а ние от години лъжехме Брюксел, че имаме нещо подобно.
В сайта на транспортното министерство Ангелкова заяви, че за целта трябва да бъде изработен Национален план, в който да бъдат разписани всички дейности и правила за работа между отговорните институции и организации при възникване на авиоинцидент, като бъдат изградени структури и съответен Координационен център. Бе оповестено също, че за изграждане и функциониране на системата Евроконтрол (Европейска организация за управление на въздушното движение) ще ни отпусне от таксите за аеронавигационно обслужване на прелитащи самолети за следващата 2015 година 2 млн. лева.
Ето, че най-после стана дума за парите. Журналистическата проверка обаче установи интересно несъответствие: от Брюксел съобщиха за OFFNews, че става дума не за 2 млн. лева, а за 1,9 млн. евро, сиреч за 3,8 млн. лева. Разликата е доста голяма, но авторът на публикацията се пошегува, че „няма никакви, ама съвършено никакви съмнения за далавера.
Вторият деликатен момент в ситуацията е поставеният срок до края на тази година да бъде одобрено изразходването на средствата. А това означава да има нещо реално направено, ако искаме да усвоим парите. Искаме и то как, особено някои хора!
От интервюто на министър Ангелкова изтече месец и половина в информационна безтегловност. Затова в предколедната суетня без малко да остане пропуснат в сайта на МТИТС предложеният за обществено обсъждане проектозакон относно изменения в Закона за гражданското въздухоплаване, включително МС да приеме Национален план за търсене и спасяване при авиационни произшествия. Това от една страна е добре и е в съответствие със заповед № РД-08-577 на министър Ангелкова. Странно обаче защо проектозаконът носеше дата 11 декември (четвъртък), след като бе прочетен едва на 15 декември.
Затова пък на 16 декември проектозаконът спешно бе изпратен за съгласуване по електронната поща в МО и в МВР и то с изричното настояване още на следващия ден (сиреч днес) да бъдат върнати, за да бъде оформено обобщено предложение за МС. Оттам OFFNews успя да се сдобие с автентично копие на проектозакона. Неочаквано се оказа, че между двата варианта съществуват твърде съществени разлики.
По-дребните са, че в публикувания вариант за обсъждане пише, че при изработване на плана ще бъдат включени „отговорните ведомства и организации, имащи компетентност и ресурси за извършване на дейностите по търсене и спасяване при авиационни произшествия. Основно това са структури на МО, МВР, Министерството на здравеопазването, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, неправителствени организации – БЧК, и др.” Но в официалния проект за закон са посочени само Транспортното министерство, МВР и МО. Липсват дори и Министерството на регионалното развитие, както и местната власт. А ако (не дай, Божe!) голям самолет падне в гъсто населен район?
В публикувания публичен вариант е „пропуснато” да се отбележи, че се предлага „... думите „ситуационния център на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „координационен център в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Втората липса е, че „средствата за изпълнение на дейностите по търсене и спасяване ... се утвърждават от главния директор на ГД ГВА”, макар да се разходват целево чрез бюджета на МТИТС.
Както и да се върти сюжетът за НСТСАП, все става дума за многото пари. Наистина системата някога имаше много недоброжелатели, но парите са страхотен афродизиак.
Казано накратко: Министърът на транспорта Ивайло Московски сега ще предложи на МС да приеме Национален план, но вече законодателно априори ще е закрепено, че координационният център ще е под „шапката” на ГД ГВА и там да отиват парите от Евроконтрол. Нещо нещата не се връзват.
Според експерти концептуалното решение е просто: Тази система структурно и организационно трябва да е самостоятелна на национално равнище, а функционално да е интегрирана с Единната спасителна система, създадена въз основа на Закона за защита при бедствия. Само така тя ще има при необходимост право на императивни разпоредителни действия спрямо другите министерства, ведомства и местната власт.
Има още нещо изключително важно: по проблема за НСТСАП вече се работи и в Транспортното ведомство това се знае много добре, но се правят на забравили. В началото на юли 2014 г. на основание чл. 24 от Устройствения правилник на МС със заповед № Р-142/8.7.2014 г. на премиера Пламен Орешарски е създадена Междуведомствена експертна работна група (МЕРГ) в състав 48 души и с председател директора на дирекция "Оперативни дейности" на ПЗБН - МВР комисар Г. Гатев. В групата участват представители на всички тогавашни министерства и ведомства, имащи отношение по Закона за защита при бедствия: МВР, МТИТС, МО, МРР, МЗХ, МИЕТ, МОСВ, ИАГ, ВА "Г.С. Раковски", Институтът по метеорология и хидрология, Университетът по библиотекознание и национална сигурност, Техническият университет и НПО в областта на опазване на околната среда и гражданското въздухоплаване.
На работната група е даден срок до 30.6.2015 г. да направи анализ на европейските практики при работата и организацията на Спасителните системи при аварии и природни и технологични бедствия. Въз основа на анализа следва да бъдат изготвени предложения за изменения и допълнения на действащата нормативна уредба по въпросите на Единната спасителна система и Системата за търсене и спасяване в Р. България. Никой обаче от днешните управляващи не е потърсил тази работна група или комисар Г. Гатев, за да ги пита живи ли са, напредват ли, какви са получените междинни резултати... Очевидно и те са като предишните, считат, че историята започва от изборите на 5 октомври.