Колко струва земята под пътя - 148 лв. при Бойко, 50 ст. - сега
Обезщетения по 50 стотинки на квадратен метър ще получат част от собствениците на имоти по линията на Северната скоростна тангента, съгласно решение на правителството на Пламен Орешарски за отчуждаването на земите им.
Това е 296 пъти по-малко от сумата, която получиха на квадрат собствениците на терени, върху които бе изградена Южната дъга на Околовръстното шосе. Те бяха обезщетени със суми от около 148 лв. на кв/м с решение от 2010 г. на кабинета на Бойко Борисов. Медиите писаха тогава, че това е най-скъпият път в света. Самият Борисов прехвърли вината за цената върху Стефан Софиянски.
Въпросните евтини квартали са на 5.5 км по права линия от храм-паметника "Александър Невски", а тези около Южната дъга са на 8.5 км.
Вярно е, че южните квартали са по-привлекателни. Но не 300 пъти. Справка в сайта address.bg показва, че парцели в "Илиенци" и "Кремиковци" вървят по около 80 лв. на кв/м, а в "Симеоново" - около 185 лв. Големият проблем на северните квартали е, че въпреки близостта си до центъра са откъснати от него. Но точно тази Северна тангента ще ги направи далеч по-комуникативни.
Важният аргумент за драстичната разлика в цените е, че терените около Южната дъга са в регулация и върху тях може да се строи, а оценените на 50 стотинки до 1 лв. имоти в "Илиенци", "Требич", "Бенковски", "Враждебна", "Орландовци" и "Малашевци" са земеделски земи и предназначението им може да бъде сменено, само ако в Общия устройствен план на София от 2009 г. за тях е отредено нещо друго.
Какво земеделие може да се развива на 5 км от центъра на София и колко време тази земя ще остане "земеделска" е интересен въпрос. Но дори и в Благоевградско са получили почти двойно по-добри обезщетения за земите си за строителството на магистрала "Струма" - през юни 2013 г. е взето решение имотите им да се отчуждават на цена около 1 лв. на кв/м.
Собствениците на имоти по протежението на Северната тангента са завели искове срещу оценката на имотите им, миналата събота имаше и протест в кв. "Бенковски".
Докато текат делата срещу решението на Министерския съвет и оценките на наетия от Агенция "Пътна инфраструктура" оценител - "Сървей груп", строителството на магистралата не може да започне.
В началото на 2011 г. ГЕРБ промени Закона за устройство на територията така, че делата срещу отчуждаването не спираха строителството на пътища и магистрали. В средата на миналата година обаче Конституционният съд отмени тези разпоредби и дори и едно заведено дело може да спре строителството.