OffNews.bg

Как ЦГМ загуби милиони от един странен договор

Тази история е от 2013-2014 г. Както можеше да се очаква "компетентните" и "независими" органи не обърнаха внимание. Затова ще я разкажем отново.

До 2013 г. Центърът за градска мобилност има хубав договор за паркирането с СМС-и. ЦГМ получава 90% от стойността на всеки изпратен СМС, останалите 10% отиват при мобилните оператори и софтуерни фирми, които се грижат системата да работи безпроблемно. И системата работи безпроблемно.

Въпреки това ЦГМ решава, че са нужни промени в софтуера за паркиране с СМС-и.

Центърът за градска мобилност решава да смени системата и да преотстъпи печатането на стикерите за паркиране и поддръжката на софтуера за паркиране на консорциум, който ще получава не 10, а вече 15% от стойността на таксата за паркиране.

Поръчката е класическа в стила "да се откраднат едни милиони". В нея има изискване IT фирмата, която поддържа софтуера, да има... печатница за ценни книжа.

В България има само 2 печатници с изисквания лиценз - БНБ и "Демакс" (която по-късно напечата протоколите с еднакви номера за изборите).

Участниците сезират КЗК за дискриминационното условие. В КЗК възложителят ЦГМ горещо защитава скандалния конкурс. В медиите горещо го подкрепя общинския съветник от ГЕРБ Орлин Алексиев (онзи, чиято автокъща обискираха по подозрение за трафик на кокаин).

На 4 септември 2013 г. КЗК спира поръчката.

Това не отчайва Центъра за градска мобилност. Няколко месеца по-късно той пуска нова поръчка. От нея вече е отпаднало най-скандалното условие за обща софтуерно-печатарска дейност. Но схемата, че ЦГМ се отказва от още 5% от приходите си, остава.

ЦГМ решава, че са му нужни някакви доработки в действащата система. И обявява, че за да се случат тези доработки в системата и тя да се поддържа от компания – посредник между ЦГМ и мобилните оператори, вече е съгласен да получава не около 90%, а до 85% от стойността на всеки изпратен SMS в следващите 4 г. По груби сметки загубата за ЦГМ от това е поне 2 милиона лева.

Мотивация защо трябва да се променя действащата система няма. Към нея не се отправят критики, не се иска да се отстрани някакъв проблем.

Не се поставя и задача да се изгради нова система. Всъщност конкретна задача не се поставя. Срокът за изпълнение на софтуера е между 30 и 90 дни, а поддръжката след това 4 г. За тази услуга възложителят отстъпва до 15% от приходите си (при предишни 10%) за периода на договора.

В поръчката всичко е скандално. В методологията за оценка за заложени субективни критерии, а традиционните обективни критерии са избегнати. Подробно сме описали всичко в статията "ЦГМ прави обществена поръчка, за да загуби няколко милиона от паркиране" от 25 юли 2014 г., няма смисъл да го преповтаряме.

Въпреки публикацията ни, "правилната" фирма спечели конкурса. Общината губи милиони, влизали дотогава в хазната й.

Ако общинските съветници и "компетентните органи" бяха се заинтересували от случая, може би сега нямаше сега столичният кмет Йорданка Фандъкова да се черви за скандалното вдигане на билетчето, наложило се, за да се захранят приходите на лобито в ГЕРБ, срещу което не може да се пребори.